Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISA PERANCANGAN DAN PEMODELAN PERFORMA FUEL CELL UNTUK APLIKASI FUEL CELL ELECTRIC VEHICLES (FCEVS)

NAZWA, INTAN (2024) ANALISA PERANCANGAN DAN PEMODELAN PERFORMA FUEL CELL UNTUK APLIKASI FUEL CELL ELECTRIC VEHICLES (FCEVS). S1 thesis, Fakultas Teknik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
Intan Nazwa_3331200013_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Intan Nazwa_3331200013_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (591kB)
[img] Text
Intan Nazwa_3331200013_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (262kB)
[img] Text
Intan Nazwa_3331200013_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (149kB)
[img] Text
Intan Nazwa_3331200013_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (477kB)
[img] Text
Intan Nazwa_3331200013_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (25kB)
[img] Text
Intan Nazwa_3331200013_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (26kB)
[img] Text
Intan Nazwa_3331200013_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (969kB)
[img] Text
Intan Nazwa_3331200013_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (843kB)

Abstract

A fuel cell is a galvanic cell that converts energy from continuous chemical reactions of supplied fuel and oxidizing agents into electrical energy. The utilization of fuel cells is employed in various industries, including the automotive sector. In this context, fuel cell electric vehicles (FCEVs) have emerged as a promising alternative offering zero emissions and competitive performance. This research was conducted to obtain a fuel cell design and determine fuel cell modeling suitable for the needs of FCEVs. The Pahl and Beitz method with Quality Function Deployment (QFD) was employed to meet these requirements. As a result, the type of fuel cell chosen was the Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC) with platinum electrode material, using hydrogen as the fuel on a small scale. The overall dimensions were 175 x 259 x 175 mm, with 35 fuel cells arranged. The geometry yielded a factor of safety value of 26 for the stack fuel cell and 2.4 for the end plate fuel cell, indicating the designed PEMFC's safety. The output voltage was measured at 50.55 V, with an output current of 25.27 A, resulting in a power output of 1.277 kW. Based on the design calculations of the PEMFC, the production cost of this PEMFC is estimated at Rp71,543,115.51.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSATRIA, DHIMAS198305102012121006
Thesis advisorPINEM, MEKRO PERMANA198301122008121001
Additional Information: Fuel cell (sel bahan bakar) adalah sel galvanik yang mengubah energi pada reaksi kimia dari bahan bakar yang disuplai secara terus menerus dan zat pengoksidasinya sehingga menjadi energi listrik. Pemanfaatan fuel cell digunakan diberbagai industri salah satunya industri otomotif. Dalam konteks ini, fuel cell electric vehicles (FCEVs) telah muncul sebagai alternatif menjanjikan yang menawarkan emisi nol dan kinerja yang kompetitif. Penelitian ini dilakukan untuk mendapatkan desain fuel cell dan mengetahui pemodelan fuel cell yang sesuai dengan kebutuhan dari FCEVs. Untuk memenuhi kebutuhan tersebut maka digunakan metode metode Pahl dan Beitz dengan QFD. Maka didapatkan jenis fuel cell yang digunakan PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell) dengan material elektroda platinum dengan bahan bakar yang digunakan adalah hidrogen pada skala yang kecil. Dengan dimensi keseluruhan 175 x 259 x 175 mm dan banyaknya stack fuel cell yang dapat disusun adalah 35. Dengan geometri tersebut besarnya nilai factor of safety yang diapat pada stack fuel cell adalah 26 dan pada end plate fuel cell 2,4 nilai tersebut menunjukan bahwa PEMFC yang dirancang aman. Lalu besarnya tegangan keluaran sebesar 50,55 V dan arus keluaran sebesar 25,27 A sehingga daya yang dihasilkan yaitu 1,277 kW. Berdasarkan perhitungan perancangan PEMFC besarnya harga produksi PEMFC ini adalah Rp71.543.115,51.
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 21201-Jurusan Teknik Mesin
Depositing User: Mrs Intan Nazwa
Date Deposited: 20 May 2024 10:41
Last Modified: 20 May 2024 10:41
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/35395

Actions (login required)

View Item View Item