Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERANCANGAN DESAIN MERCHANDISE SEBAGAI BAGIAN DARI BRANDING UNTIRTA

QURANA INDZARI, LISANI (2024) PERANCANGAN DESAIN MERCHANDISE SEBAGAI BAGIAN DARI BRANDING UNTIRTA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAS AGENG TIRTAYASA.

This is the latest version of this item.

[img] Text (SKRIPSI)
LISANI QURANA INDZARI_6662190090_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
LISANI QURANA INDZARI_6662190090_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (16MB)
[img] Text
LISANI QURANA INDZARI_6662190090_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
LISANI QURANA INDZARI_6662190090_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (252kB)
[img] Text
LISANI QURANA INDZARI_6662190090_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (102kB)
[img] Text
LISANI QURANA INDZARI_6662190090_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
LISANI QURANA INDZARI_6662190090_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (68kB)
[img] Text
LISANI QURANA INDZARI_6662190090_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (134kB)
[img] Text
LISANI QURANA INDZARI_6662190090_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Untirta is striving to elevate itself into a premier University and is actively preparing to transition from PTN-BLU to PTN-BH. As the university aims for transformation, Untirta requires an effective Branding strategy. As a PTN-BH, it will gain academic and financial independence. Merchandise serves as a fitting Branding tool for Untirta's transformation, acting not only as a profit centre but also as a powerful Branding tool. This design aims to create merchandise that aligns with Untirta's Visual Identity and can embody its vision and values, contributing to Untirta's overall Branding. The research methodology involves data collection through interviews, observations, literature reviews, and documentation studies. The data that has been obtained is analysed and then used as a reference in designing merchandise. The final result of this merchandise design is a set of mock-ups, including items intended for commercial purposes such as t-shirts, tote bags, tumblers, hats, notebooks, ballpoint pens, umbrellas, paper bags, keychains, and pins. The proposed merchandise design is a form of suggestion and advice to Untirta from the author as a student. Merchandise is more than just an item for gifting; it can also serve as a product for sale. Untirta, in pursuit of transformation, must begin to recognise the significance of merchandise as a potent Branding tool. Therefore, it is hoped that the outcomes of this design will inspire innovative ideas for Untirta in developing future merchandise designs.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorWAHYU WIDYASTUTI, NURPRAPTI197002092009122001
Thesis advisorJAIZ, MUHAMMAD197106292003121001
Additional Information: Untirta berupaya untuk mengangkat dirinya menjadi Universitas unggul dan secara aktif mempersiapkan peralihan dari PTN-BLU ke PTN-BH. Sebagai Universitas yang ingin melakukan transformasi, Untirta memerlukan strategi Branding yang efektif. Sebagai universitas yan berstatus sebagai PTN-BH, Untirta akan memperoleh kemandirian akademik dan finansial. Merchandise berfungsi sebagai alat Branding yang tepat untuk transformasi Untirta, tidak hanya berperan sebagai profit center namun juga sebagai alat Branding yang ampuh. Perancangan ini bertujuan untuk menciptakan merchandise yang selaras dengan Identitas Visual Untirta serta dapat mewujudkan visi dan nilai-nilainya, sehingga berkontribusi terhadap Branding Untirta secara keseluruhan. Metodologi penelitian melibatkan pengumpulan data melalui wawancara, observasi, tinjauan pustaka, dan studi dokumentasi. Data yang telah dijelaskan kemudian dijadikan acuan dalam merancang barang dagangan. Hasil akhir dari desain merchandise ini berupa satu set mock-up yang meliputi barang-barang yang ditujukan untuk tujuan komersial seperti kaos, tote bag, botol tumbler, topi, buku catatan, pulpen, payung, paper bag, gantungan kunci, dan pin. Perancangan merchandise yang diusulkan ini merupakan bentuk saran dan nasehat kepada Untirta dari penulis selaku mahasiswa. Barang dagangan lebih dari sekedar barang untuk hadiah; itu juga bisa berfungsi sebagai produk untuk dijual. Untirta dalam melakukan transformasi harus mulai menyadari pentingnya merchandise sebagai alat Branding yang ampuh. Oleh karena itu, luaran dari desain ini diharapkan dapat menginspirasi ide-ide inovatif bagi Untirta dalam mengembangkan desain merchandise kedepannya.
Uncontrolled Keywords: Merchandise, Branding, Visual Design Communication Merchandise, Branding, Desain Komunikasi Visual
Subjects: N Fine Arts > NX Arts in general
Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
Depositing User: Ms. Lisani Qurana Indzari
Date Deposited: 17 May 2024 11:57
Last Modified: 17 May 2024 11:57
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/35280

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item