Syainatunnisa, Siti (2024) Pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi padlet pada pembelajaran sejarah kelas XI di SMA Negeri 2 Kota Serang. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text (Skripsi)
Siti Syainatunnisa_2288190061_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (Skripsi)
Siti Syainatunnisa_2288190061_01.pdf Restricted to Registered users only Download (988kB) |
|
Text (Skripsi)
SIti Syainatunnisa_2288190061_02.pdf Restricted to Registered users only Download (343kB) |
|
Text (Skripsi)
Siti Syainatunnisa_2288190061_03.pdf Restricted to Registered users only Download (599kB) |
|
Text (Skripsi)
Siti Syainatunnisa_2288190061_04.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) |
|
Text (Skripsi)
Siti Syainatunnisa_2288190061_05.pdf Restricted to Registered users only Download (109kB) |
|
Text (Skripsi)
Siti Syainatunnisa_2288190061_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (300kB) |
|
Text (Skripsi)
Siti Syainatunnisa_2288190061_lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (Skripsi)
Siti Syainatunnisa_2288190061_CP Baru.pdf Restricted to Registered users only Download (37MB) |
Abstract
This research was motivated by the lack of use of varied and interesting learning media, especially in history learning, resulting in lower student interest in history subjects compared to other subjects. This problem causes history learning to be very boring, uninteresting and creates a passive attitude among students. If this problem continues, it will have an impact on students' lack of desire and motivation to learn, causing students' ability to learn history to produce low learning outcomes. To overcome this problem, the recommendation developed is a learning media product based on the Padlet application which can help educators and students in studying history, especially historical material regarding the news of the proclamation of Indonesian independence in Banten. The steps and effectiveness of using Padlet application-based learning media in history learning can be accessed anywhere and anytime. The type of research used is R&D (Research and Development) research using the ADDIE model (analysis, design, development, implementation, evaluation). Based on the assessment of the feasibility of material experts and media experts, the development of Padlet application-based learning media is included in the very feasible category with a percentage score from material experts of 91.85% and from media experts of 100%. Then, based on the results of the practicality assessment from educators and 33 students, they were included in the very practical category with a percentage of scores from practicing educators of 89.23% and from student practitioners of 84.68% and were able to attract students' learning motivation in history subjects. Thus, the Padlet application-based learning media for history learning with news material on the proclamation of Indonesian independence in Banten is suitable for use as a history learning media in class and for independent learning.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kurangnya penggunaan media pembelajaran yang bervariasi dan menarik, khususnya dalam pembelajaran sejarah, sehingga menimbulkan ketertarikan peserta didik terhadap mata pelajaran sejarah lebih rendah dibanding mata pelajaran lain. Permasalahan tersebut menyebabkan pembelajaran sejarah menjadi sangat membosankan, tidak menarik dan menimbulkan sikap pasif dari peserta didik. Jika permasalahan ini terus berlanjut akan berdampak pada kurangnya keinginan dan motivasi belajar peserta didik sehingga menyebabkan kemampuan peserta didik dalam pembelajaran sejarah menghasilkan hasil belajar yang rendah. Untuk mengatasi permasalahan tersebut rekomendasi yang dikembangkan adalah produk media pembelajaran berbasis aplikasi padlet yang dapat membantu pendidik dan peserta didik dalam mempelajari sejarah khususnya materi sejarah berita proklamasi kemerdekaan Indonesia di Banten. Langkah-langkah dan keefektifan penggunaan media pembelajaran berbasis aplikasi padlet dalam pembelajaran sejarah dapat diakses dimanapun dan kapanpun. Jenis penelitian yang digunakan yaitu penelitian R&D (Research and Development) dengan menggunakan model ADDIE (analysis, design, development, implementation, evaluation). Berdasarkan penilaian kelayakan ahli materi dan ahli media, pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi padlet termasuk dalam kategori sangat layak dengan persentase nilai dari ahli materi sebesar 91,85% dan dari ahli media sebesar 100%. Kemudian, berdasarkan hasil penilaian kepraktisan dari pendidik dan 33 peserta didik termasuk dalam kategori sangat praktis dengan persentase nilai dari praktisi pendidik sebesar 89,23% dan dari praktisi peserta didik sebesar 84,68% dan mampu menarik motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran sejarah. Dengan demikian media pembelajaran berbasis aplikasi padlet pada pembelajaran sejarah dengan materi berita proklamasi kemerdekaan Indonesia di Banten layak digunakan sebagai media pembelajaran sejarah di kelas maupun untuk pembelajaran secara mandiri. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Development, Learning Media, History, Padlet Application Pengembangan, Media Pembelajaran, Sejarah, Aplikasi Padlet | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87201-Jurusan Pendidikan Sejarah |
|||||||||
Depositing User: | mrs siti syainatunnisa | |||||||||
Date Deposited: | 02 May 2024 12:02 | |||||||||
Last Modified: | 02 May 2024 12:02 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/35031 |
Actions (login required)
View Item |