Windiastuti, Nurul (2024) ANALISIS STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN UMUM HARIAN RADAR BANTEN DALAM MENARIK MINAT KLIEN UNTUK BERIKLAN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
NURUL WINDIASTUTI_6662190100_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text (Skripsi)
NURUL WINDIASTUTI_6662190100_CP .pdf Restricted to Registered users only Download (274kB) |
|
Text (Skripsi)
NURUL WINDIASTUTI_6662190100_01 .pdf Restricted to Registered users only Download (757kB) |
|
Text (Skripsi)
NURUL WINDIASTUTI_6662190100_02 .pdf Restricted to Registered users only Download (576kB) |
|
Text (Skripsi)
NURUL WINDIASTUTI_6662190100_03 .pdf Restricted to Registered users only Download (128kB) |
|
Text (Skripsi)
NURUL WINDIASTUTI_6662190100_04 .pdf Restricted to Registered users only Download (990kB) |
|
Text (Skripsi)
NURUL WINDIASTUTI_6662190100_05 .pdf Restricted to Registered users only Download (14kB) |
|
Text (Skripsi)
NURUL WINDIASTUTI_6662190100_Ref .pdf Restricted to Registered users only Download (153kB) |
|
Text (Skripsi)
NURUL WINDIASTUTI_6662190100_Lamp .pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Newspaper print media is a source of information that provides current news to readers. However, with changes in technology, newspapers are increasingly being eliminated. The current era of digital technology makes news increasingly practical to obtain and read. Apart from readers, advertising also plays a role in maintaining the existence of newspapers. Even though newspapers are threatened with their existence, Radar Banten is able to become one of the newspaper print media companies that is still actively printing newspapers with advertisements that are published every day. The purpose of this research is to find out how Radar Banten's daily general marketing communication strategy attracts clients' interest in advertising. This research uses SWOT analysis. The research method used was qualitative with descriptive research characteristics. Data collection in this research was carried out by observation, interviews and documentation. The results of this research found that Radar Banten carried out marketing communications planning through product development strategies, market development and diversification strategies. SWOT Results Radar Banten has a large brand name strength in Banten, wide distribution and speed in publishing daily newspapers. Radar Banten has weaknesses, namely expensive advertising prices and a lack of ability to manage social media in the era of digitalization. Radar Banten has the opportunity to establish partnerships, especially with government agencies that have a need for advertising. Radar Banten has a threat, namely that competing media have better abilities in managing their social media to attract the attention of potential advertising clients, and printed newspapers are considered outdated.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||
Additional Information: | Media cetak koran, menjadi sumber informasi yang memberikan kabar berita yang sedang terjadi kepada para pembaca. Namun, dengan adanya perubahan teknologi membuat koran semakin tersingkir keberadaannya. Era teknologi digital seperti saat ini, membuat berita semakin praktis untuk didapatkan dan dibaca. Selain pembaca, iklan juga berperan dalam mempertahankan eksistensi koran. Meskipun koran terancam keberadaanya, namun Radar Banten mampu untuk menjadi salah satu perusahaan media cetak koran yang masih aktif mencetak koran dengan iklan yang selalu terbit setiap harinya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana strategi komunikasi pemasaran umum harian Radar Banten dalam menarik minat klien untuk beriklan. Penelitian ini menggunakan analisis SWOT. Metode penelitian yang dilakukan adalah kualitatif dengan sifat penelitian deskriptif. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini ditemukan bahwa Radar Banten melakukan perencanaan komunikasi pemasaran melalui strategi pengembangan produk, pengembangan pasar, dan strategi diversifikasi. Hasil SWOT Radar Banten memiliki kekuatan nama merek yang besar di Banten, persebaran luas dan kecepatan dalam menerbitkan koran harian. Radar Banten memiliki kelemahan yaitu harga iklan mahal dan kurangnya kemampuan untuk mengelola media sosial di era digitalisasi. Radar Banten memiliki peluang dalam menjalin kemitraan khususnya dengan instansi pemerintahan yang memiliki kebutuhan untuk beriklan. Radar Banten memiliki ancaman yaitu pihak media pesaing memiliki kemampuan yang lebih baik dalam mengelola media sosial mereka untuk menarik perhatian calon klien periklanan, dan koran cetak sudah dianggap ketinggalan zaman. | ||||||
Uncontrolled Keywords: | Newspaper, Advertising, Client, Marketing Communication Strategy, SWOT Analysis Koran, Iklan, Klien, Strategi Komunikasi Pemasaran, Analisis SWOT | ||||||
Subjects: | Communication > Public Relations Science Communication > Communication (General) |
||||||
Divisions: | 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi |
||||||
Depositing User: | Mrs Nurul Windiastuti | ||||||
Date Deposited: | 14 Mar 2024 08:52 | ||||||
Last Modified: | 14 Mar 2024 08:52 | ||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33804 |
Actions (login required)
View Item |