Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS KECEMASAN MATEMATIS SISWA DALAM PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (Penelitian Mixed Methods Tahun Ajaran 2017/2018)

HERDIANTI, DIAN (2018) ANALISIS KECEMASAN MATEMATIS SISWA DALAM PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (Penelitian Mixed Methods Tahun Ajaran 2017/2018). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
ANALISIS KECEMASAN MATEMATIS SISWA DALAM PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (Penelitian Mixed Methods Tahun Ajaran 2017-2018).pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

DIAN HERDIANTI. Analysis of Students’ Mathematical Anxiety in Problem Based Learning. Thesis Mathematics Education Department. Teacher Training and Education Faculty. Sultan Ageng Tirtayasa University. Serang, 2018. This research was motivated by the potential for the emergence of mathematical anxiety on problem based learning because it emphasizes the presentation of problems at the beginning of learning. The goals of this research are to determine whether there are differences in students’ mathematical anxiety before and after received problem based learning and knowing how students’ mathematical anxiety in problem based learning, and to knowing what factors causes students’ mathematical anxiety. Research methods used in this study is the method combination (mixed methods) with a model merging quan-QUAL sequential explanatory design. This research involves a class consisting of PBL classroom. The population of this research is the whole grade VIII SMP Negeri 22 Kota Serang. Sample research VIII C as a PBL classroom. The instruments used in this research were instruments for non-test in the form of mathematical anxiety scale, observation sheet, interview guidelines, documentation and researcher themselves (human instrument). Result of this research provide a conclusion that there is no difference in students’ mathematical anxiety before and after received problem based learning by being in medium mathematical anxiety category. Students’ mathematical anxiety who has received problem based learning has decreased and increased at each meeting. Students’ mathematical anxiety are influenced by chapter that is considered difficult by students’, so students feel unsure of their abilities in mathematics, it is included in intellectual factors that cause students’ mathematical anxiety.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendrayana, AanUNSPECIFIED
Thesis advisorKhaerunnisa, EntikaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh potensi munculnya kecemasan matematis pada pembelajaran berbasis masalah karena pembelajaran berbasis masalah menakankan pada penyajian masalah di awal pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada perbedaan signifikan kecemasan matematis siswa antara sebelum dan setelah pembelajaran berbasis masalah dan mengetahui bagaimana kecemasan matematis siswa dalam pembelajaran berbasis masalah, serta mengetahui faktor apa yang menyebabkan siswa memiliki kecemasan matematis. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kombinasi (mixed methods) dengan model penggabungan kuanKUAL dan desain sequential explanatory. Penelitian ini melibatkan satu kelas penelitian sebagai kelas PBL. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 22 Kota Serang. Sampel penelitian ini adalah kelas VIII C sebagai kelas PBL. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah instrumen non tes berupa skala kecemasan matematis, lembar observasi, pedoman wawancara, dokumentasi, dan peneliti sendiri. Hasil penelitian memberikan kesimpulan bahwa tidak ada perbedaan kecemasan matematis siswa antara sebelum dan setelah pembelajaran berbasis masalah dengan berada pada kategori kecemasan matematis sedang. Kecemasan matematis siswa dalam pembelajaran berbasis masalah mengalami penurunan dan peningkatan di setiap pertemuannya. Kecemasan matematis siswa dipengaruhi oleh materi yang dianggap sulit oleh siswa, sehingga siswa merasa tidak yakin dengan kemampuan dirinya dalam matematika, hal tersebut termasuk ke dalam faktor intelektual yang menyebabkan siswa memiliki kecemasan matematis.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 19 Oct 2021 08:41
Last Modified: 19 Oct 2021 08:41
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3362

Actions (login required)

View Item View Item