Miptahudin, Miptahudin (2024) PENERAPAN PERMAINAN PUZZLE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK DI PAUD AISYIYAH AL ITTIHAD LEUWILIANG BOGOR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
Miptahudin_2221190029_01.pdf Restricted to Registered users only Download (688kB) |
|
Text
Miptahudin_2221190029_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
|
Text
Miptahudin_2221190029_02.pdf Restricted to Registered users only Download (445kB) |
|
Text
Miptahudin_2221190029_03.pdf Restricted to Registered users only Download (159kB) |
|
Text
Miptahudin_2221190029_04.pdf Restricted to Registered users only Download (251kB) |
|
Text
Miptahudin_2221190029_05.pdf Restricted to Registered users only Download (15kB) |
|
Text
Miptahudin_2221190029_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (27kB) |
|
Text
Miptahudin_2221190029_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
Abstract
one of the play activities in the learning process that can improve children's cognition is playing puzzles, because playing puzzles can provide knowledge such as, recognizing shapes, numbers, letters, colors, solving problems, and others. Therefore, researchers are interested in conducting research with puzzle game activities in early childhood education. This study aims to (1) Know the steps of applying the puzzle play method to improve children's cognitive abilities at PAUD Aisyiyah Al Ittihad Leuwiliang Bogor. (2) Knowing the success of the application of learning activities to arrange puzzles to improve children's cognitive abilities at PAUD Aisyiyah Al Ittihad Leuwiliang Bogor. In this study researchers used descriptive qualitative methods, with data collection techniques through observation, interviews and documentation. The source of this data amounted to 10 people, one Headmaster of PAUD Aisyiyah, one PAUD Aisyiyah Educator and eight parents of students. The results of this study indicate that the steps of applying the puzzle play method applied at PAUD Aisyiyah use 3 stages or steps, namely learning planning, learning process and learning evaluation. The indicators of success achieved consist of solving problems in the puzzle, children can classify objects based on size, shape and color, children can think symbolically by recognizing some numbers and letters, and finally children are able to work together with their peers so that children can exchange ideas in solving puzzle pieces. Then it should still pay attention to various factors that will occur in learning the method of playing puzzles so that playing activities can run and achieve the planned goals.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Salah satu kegiatan bermain dalam proses pembelajaran yang dapat meningkatkan kognitif anak adalah bermain puzzle, karena bermain puzzle dapat memberikan pengetahuan seperti, mengenal bentuk, angka, huruf, warna, memecahkan masalah, dan lain-lain. Maka dari itu peneliti tertarik melakukan penelitian dengan kegiatan permain puzzle pada pendidikan anak usia dini. Penelitian ini bertujuan untuk (1) Mengetahui langkah-langkah penerapan metode bermain puzzle untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak di PAUD Aisyiyah Al Ittihad Leuwiliang Bogor. (2) Mengetahui keberhasilan penerapan kegiatan pembelajaran menyusun puzzle untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak di PAUD Aisyiyah Al Ittihad Leuwiliang Bogor. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan metode deskriptif kualitatif, dengan tekhnik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Sumber data ini berjumlah 10 orang yaitu 1 Kepala Sekolah PAUD Aisyiyah, 1 Pendidik PAUD Aisyiyah dan 8 orang tua dari peserta didik. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa langkah-langkah penerapan metode bermain puzzle yang diterapkan di PAUD Aisyiyah menggunakan 3 tahapan atau langkah yaitu perencanaan pembelajaran, proses pembelajaran dan evaluasi pembelajaran. Indikator keberhasilan yang dicapai terdiri dari memecahkan masalah pada puzzle, anak dapat mengklasifikasikan benda berdasarkan ukuran, bentuk dan warna, anak dapat berpikir simbolik dengan mengenal beberapa angka dan huruf, dan yang terakhir anak mampu bekerja sama dengan teman sebayanya agar anak bisa bertukar ide-ide dalam menyelesaikan kepingan puzzle. Maka hendaknya tetap memperhatikan berbagai faktor yang akan terjadi dalam pembelajaran metode bermain puzzle agar kegiatan bermain dapat berjalan dan mencapai tujuan yang sudah direncanakan. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | PAUD, Early Childhood Education, Puzzles, Cognitive. Pendidikan Anak Usia Dini, Puzzle, Kognitif | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86205-Jurusan Pendidikan Nonformal |
|||||||||
Depositing User: | Mr Miptah Miptahudin | |||||||||
Date Deposited: | 16 Feb 2024 11:16 | |||||||||
Last Modified: | 16 Feb 2024 11:16 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32840 |
Actions (login required)
View Item |