Kristi Simbolon, Felixia (2023) ANALISIS PELAKSANAAN PEMBELAJARAN KESEHATAN REPRODUKSI PADA ANAK TUNANETRA USIA REMAJA DI SKH NEGERI 02 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
This is the latest version of this item.
Text (Full text)
Felixia Kristi Simbolon_2287190036_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
|
Text (Bukti Cek Plagiarisme)
Felixia Kristi Simbolon_2287190036_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (65kB) |
|
Text (Cover sd BAB I - References/Daftar Pustaka)
Felixia Kristi Simbolon_2287190036_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (BAB II)
Felixia Kristi Simbolon_2287190036_02.pdf Restricted to Registered users only Download (415kB) |
|
Text (BAB III)
Felixia Kristi Simbolon_2287190036_03.pdf Restricted to Registered users only Download (463kB) |
|
Text (BAB IV)
Felixia Kristi Simbolon_2287190036_04.pdf Restricted to Registered users only Download (557kB) |
|
Text (BAB V)
Felixia Kristi Simbolon_2287190036_05.pdf Restricted to Registered users only Download (160kB) |
|
Text (REFERENCES/DAFTAR PUSTAKA)
Felixia Kristi Simbolon_2287190036_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (383kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
Felixia Kristi Simbolon_2287190036_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Abstract
This study aims to describe the analysis of the implementation of reproductive health learning for visually impaired children of adolescent age in SKh Negeri 02 Serang City. The research approach used in this research is a qualitative approach with descriptive research type. The participants in this study were two teachers and three teenage visually impaired students. Data collection techniques in this study used observation, interview, and documentation techniques. The techniques used consist of data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results showed that the implementation of reproductive health learning for blind adolescent children was carried out in accordance with the curriculum that had been modified by adjusting the abilities and needs of students. The difficulties experienced by teachers in learning are the limited learning media provided by schools, passive and not open learners, relationships with parents that are not optimal, and the lack of Braille expertise in guidance and counseling teachers. Efforts made by teachers in overcoming difficulties are by applying for facilities and infrastructure to the school, designing simple media making, taking a persuasive and individual approach to students, holding parenting classes regularly, and deepening Braille expertise in guidance and counseling teachers.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan analisis pelaksanaan pembelajaran kesehatan reproduksi pada anak tunanetra usia remaja di SKh Negeri 02 Kota Serang. Pendekatan penelitian yang digunakan daalam penelitian ini yaitu pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Partisipan dalam penelitian ini adalah dua orang guru dan tiga siswa tunanetra usia remaja. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi. Adapun teknik yang digunakan terdiri dari reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan pembelajaran kesehatan reproduksi pada anak tunanetra usia remaja dilakukan sudah sesuai dengan kurikulum yang telah dimodifikasi dengan menyesuaikan kemampuan dan kebutuhan peserta didik. Kesulitan yang dialami guru dalam pembelajaran adalah media pembelajaran yang disediakan oleh sekolah masih terbatas, peserta didik yang pasif dan belum terbuka, hubungan dengan orang tua yang belum optimal, dan kurangnya keahlian Braille pada guru bimbingan dan konseling. Upaya yang dilakukan guru dalam mengatasi kesulitan adalah dengan mengajukan permohonan sarana dan prasarana pada pihak sekolah, merancang pembuatan media sederhana, melakukan pendekatan persuasif dan individual pada peserta didik, mengadakan kelas parenting secara rutin, dan memperdalam keahlian Braille pada guru bimbingan dan konseling. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | reproductive health learning, visually impaired children, adolescents pembelajaran kesehatan reproduksi, anak tunanetra, remaja | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Khusus |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Felixia Kristi Simbolon | |||||||||
Date Deposited: | 15 Jan 2024 11:24 | |||||||||
Last Modified: | 15 Jan 2024 11:24 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32173 |
Available Versions of this Item
-
ANALISIS PELAKSANAAN PEMBELAJARAN KESEHATAN REPRODUKSI PADA ANAK TUNANETRA USIA REMAJA
DI SKH NEGERI 02 KOTA SERANG. (deposited UNSPECIFIED)
- ANALISIS PELAKSANAAN PEMBELAJARAN KESEHATAN REPRODUKSI PADA ANAK TUNANETRA USIA REMAJA DI SKH NEGERI 02 KOTA SERANG. (deposited 15 Jan 2024 11:24) [Currently Displayed]
Actions (login required)
View Item |