VALLENCIA SHERRYL DWI ARIYANTI, PRISCILLA (2023) PENGEMBANGAN E-MODUL PEMBELAJARAN PERBENGKELAN SEPEDA MOTOR BERBASIS CANVA PADA SISWA TUNAGRAHITA RINGAN DI SKH NEGERI 02 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Fulltext)
Priscilla Vallencia Sherryl Dwi Ariyanti _2287190021_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (10MB) |
|
Text (Cek Plagiarisme Skripsi)
Priscilla Vallencia Sherryl Dwi Ariyanti_2287190021_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (141kB) |
|
Text (Cover sd BAB I - References)
Priscilla Vallencia Sherryl Dwi Ariyanti_2287190021_01.pdf Restricted to Registered users only Download (886kB) |
|
Text (BAB II)
Priscilla Vallencia Sherryl Dwi Ariyanti_2287190021_02.pdf Restricted to Registered users only Download (327kB) |
|
Text (BAB III)
Priscilla Vallencia Sherryl Dwi Ariyanti_2287190021_03.pdf Restricted to Registered users only Download (622kB) |
|
Text (BAB IV)
Priscilla Vallencia Sherryl Dwi Ariyanti_2287190021_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (BAB V)
Priscilla Vallencia Sherryl Dwi Ariyanti_2287190021_05.pdf Restricted to Registered users only Download (68kB) |
|
Text (References/Daftar Pustaka)
Priscilla Vallencia Sherryl Dwi Ariyanti_2287190021_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (94kB) |
|
Text (Lampiran)
Priscilla Vallencia Sherryl Dwi Ariyanti_2287190021_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (7MB) |
Abstract
Based on pre-research conducted at SKh Negeri 02 Serang City, it is known that the learning resources used by teachers so far still use printed teaching materials. Students with mild mental retardation have difficulty understanding the material presented by the teacher. E-modules are teaching materials written with intend that students can learn independently without or with a teacher. One of the uses of science and technology in learning is that multimedia can be used as an interactive learning resource. This research and development intend to find out how to develop a Canva-based motorbike repair e-module on occupational safety and health material for children with mild mental retardation. Apart from that, this research was conducted to find out teacher responses and the effectiveness of the e-module developed. The researcher carried out this research and development from the definition stage, the design stage, the development stage and the disseminate stage. Validation was carried out to determine the appropriateness of the e-module being developed, obtained using a data collection method in the form of a questionnaire given to subject matter experts and media experts. Teacher responses were obtained using data collection methods in the form of questionnaires. The e-module effectiveness trial was carried out using the N-gain test. Subject matter expert validation results obtained an average of 92% with a very good category, and media experts obtained an average of 98% with a very good category. Teacher test results obtained a percentage of 94% with very good criteria. The effectiveness test results obtained from the average N-gain test were 0.58 with the medium effectiveness category. So that the Canva-based Motorcycle Workshop E-module on Occupational Safety and Health Material is feasible and can be used as a learning resource.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Berdasarkan pra penelitian yang dilakukan di SKh Negeri 02 Kota Serang diketahui bahwa sumber belajar yang digunakan guru selama ini masih menggunakan bahan ajar berupa cetak. Siswa tunagrahita ringan mengalami kesulitan untuk memahami materi yang disampaikan oleh guru. E-modul merupakan bahan ajar yang ditulis dengan tujuan agar siswa dapat belajar secara mandiri tanpa atau dengan guru. Salah satu pemanfaatan ilmu dan teknologi dalam pembelajaran adalah multimedia dapat dijadikan sebagai salah satu sumber belajar yang interaktif. Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana mengembangkan e-modul perbengkelan sepeda motor berbasis canva pada materi keselamatan dan kesehatan kerja untuk anak tunagrahita ringan, selain itu penelitian ini dilakukan untuk mengetahui respon guru serta keefektifan e-modul yang dikembangkan. Penelitian dan pengembangan ini peneliti melakukan dari tahap pendefinisian (define), tahap perencanaan (design), tahap pengembangan (develop), dan tahap tahap penyebaran (disseminate). Validasi dilakukan untuk mengetahui kelayakan terhadap e-modul yang dikembangkan, diperoleh dengan menggunakan metode pengumpulan data berupa angket yang diberikan kepada ahli materi dan ahli media. Respon guru diperoleh dengan metode pengumpulan data berupa angket. Uji coba keefektifan e-modul dilakukan dengan menggunakan uji N-gain. Hasil validasi ahli materi diperoleh rata-rata sebesar 92% dengan kategori sangat baik, dan ahli media diperoleh rata-rata sebesar 98% dengan kategori sangat baik, Hasil uji guru diperoleh persentase 94% dengan kriteria sangat baik. Hasil uji efektivitas yang diperoleh dari rata-rata uji N-gain sebesar 0,58 dengan kategori efektifitas sedang. Sehingga E-modul Perbengkelan Sepeda Motor Berbasis Canva pada Materi Keselamatan dan Kesehatan Kerja layak dan dapat dipergunakan sebagai salah satu sumber belajar. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Canva, E-module, Mild Mental Retardation. Canva, E-modul, Tunagrahita Ringan. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Khusus |
|||||||||
Depositing User: | priscilla vallencia sherryl | |||||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2024 11:43 | |||||||||
Last Modified: | 12 Jan 2024 11:43 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32134 |
Actions (login required)
View Item |