Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN TERHADAP MINAT KUNJUNGAN WISATAWAN DOMESTIK DI KABUPATEN LEBAK (STUDI KASUS DISBUDPAR KABUPATEN LEBAK)

FAUJIAH, LISTA (2023) PENGARUH STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN TERHADAP MINAT KUNJUNGAN WISATAWAN DOMESTIK DI KABUPATEN LEBAK (STUDI KASUS DISBUDPAR KABUPATEN LEBAK). Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (TESIS)
Lista Faujiah_7781210009_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (TESIS)
Lista Faujiah_7781210009_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (484kB)
[img] Text (TESIS)
Lista Faujiah_7781210009_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (587kB)
[img] Text (TESIS)
Lista Faujiah_7781210009_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (780kB)
[img] Text (TESIS)
Lista Faujiah_7781210009_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (62kB)
[img] Text (TESIS)
Lista Faujiah_7781210009_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (38MB)
[img] Text (TESIS)
Lista Faujiah_7781210009_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)
[img] Text (TESIS)
Lista Faujiah_7781210009_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text (TESIS)
Lista Faujiah_7781210009_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (143kB)

Abstract

The Lebak Regency Government is trying to maximize its tourism potential by carrying out various types of marketing communications to improve people's welfare and regional development of Lebak Regency. This is in line with the vision and mission of the Regent of Lebak who wants to make Lebak Regency a leading national tourist destination based on local potential. In the midst of budget constraints due to the Covid -19 pandemic, the government needs to know the most effective marketing communication tools to increase tourist visits in order to effectively use the budget. The aim of this research is to determine the influence of marketing communication tools that have been implemented by the Lebak Regency Culture and Tourism Office (advertising, sales promotions, public relations, word of mouth marketing, events and experiences, cellular marketing and online marketing) on the interest in visiting domestic tourists. The research method used is path analysis testing using PLS and cross sectional research design in answering the problem formulation using Integrated Marketing Communication (IMC) theory through case studies of domestic tourists who have visited tourist destinations in Lebak Regency. From this research, it is known that marketing communication tools that influence domestic tourist interest in visiting are online marketing with a regression coefficient value of 0.429, experiences and events with a regression coefficient value of 0.315, and word of mouth marketing with a regression coefficient value of 0.314, while advertising with The regression coefficient value is 0.070, sales promotion with a regression coefficient value of -0.060, public relations with a regression coefficient value of -0.215 and cellular marketing with a regression coefficient value of 0.043 have no effect on domestic tourist visits in Lebak Regency.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSIHABUDIN, AHMAD196507042005011002
Thesis advisorWAHYU WIDYASTUTI, NURPRAPTI197002092009122001
Additional Information: Pemerintah Kabupaten Lebak berusaha untuk dapat memaksimalkan potensi pariwisata yang dimiliki dengan melakukan berbagai jenis komunikasi pemasaran untuk meningkatkan kesejahteraan masyarakat dan perkembangan daerah Kabupaten Lebak. Hal ini sejalan dengan visi dan misi Bupati Lebak yang ingin menjadikan Kabupaten Lebak sebagai destinasi wisata unggulan nasional berasis potensi lokal. Di tengah keterbatasan anggaran akibat pandemi Covid -19 pemerintah perlu mengetahui alat komunikasi pemasaran yang paling efektif untuk meningkatkan kunjungan wisatawan dalam rangka efektifitas penggunaan anggaran. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui pengaruh alat komunikasi pemasaran yang telah dilakukan oleh Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kabupaten Lebak (iklan, promosi penjualan, hubungan masyarakat, pemasaran dari mulut ke mulut, pengalaman dan acara, pemasaran selular dan pemasaran online) terhadap minat kunjungan wisatawan domestik ke destinasi wisata yang ada di Kabupaten Lebak. Metode penelitian yang digunakan melalui pengujian analisis jalur (path analysis) dengan menggunakan PLS dan desain penelitian cross sectional dalam menjawab rumusan masalah dengan teori Integrated Marketing Communication (IMC) melalui studi kasus terhadap wisatawan domestik yang telah mengunjungi destinasi wisata yang ada di Kabupaten Lebak. Dari penelitian ini diketahui alat komunikasi pemasaran yang berpengaruh terhadap minat kunjungan wisatawan domestik adalah pemasaran online dengan nilai koefisien regresi sebesar 0,429, pengalaman dan acara dengan nilai koefisien regresi sebesar 0,315, serta pemasaran dari mulut ke mulut dengan nilai koefisien regresi sebesar 0,314, sedangkan iklan dengan nilai koefisien regresi sebesar 0,070, promosi penjualan dengan nilai koefisien regresi sebesar -0,060, hubungan masyarakat dengan nilai koefisien regresi sebesar -0,215 dan pemasaran selular dengan nilai koefisien regresi sebesar 0,043 tidak berpengaruh terhadap kunnjungan wisatawan domestik di Kabupaten Lebak.
Uncontrolled Keywords: integrated marketing communications, marketing communications, domestic tourists interest, path analysis. integrated marketing communication, komunikasi pemasaran, minat wisatawan domestic, path analisis.
Subjects: Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
08-Pascasarjana > 70101-Magister Ilmu Komunikasi
Depositing User: Mrs Lista Faujiah
Date Deposited: 22 Sep 2023 15:34
Last Modified: 22 Sep 2023 15:34
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/29725

Actions (login required)

View Item View Item