Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS LEMBAR KERJA SISWA DALAM PEMBELAJARAN BIOLOGI KELAS XI PADA KONSEP SEL DI SMA NEGERI KOTA SERANG

ADHIYAH, UMU (2015) ANALISIS LEMBAR KERJA SISWA DALAM PEMBELAJARAN BIOLOGI KELAS XI PADA KONSEP SEL DI SMA NEGERI KOTA SERANG. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
ANALISIS LEMBAR KERJA SISWA DALAM PEMBELAJARAN BIOLOGI KELAS XI PADA KONSEP SEL DI SMA NEGERI KOTA SERANG.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

ABSTRACT The purpose of this study was to determine whether worksheets high school biology class XI of the concept of the cells used in Serang already qualified didactic, terms of construction and engineering requirements. Subjects in this study is the concept of class XI worksheet cells used in high school Serang. Data collection techniques with direct observation to determine the worksheets are used and documentation using worksheets assessment sheet consisting of the assessment in terms describe didactic into five aspects: learning support, aspects of truth / accuracy of the material, SK and KD suitability aspects, aspects of the assessment of learning outcomes and feasibility aspects. Terms construction consists of three aspects: compliance with the level of development of learners, communicative aspects and aspects keruntutan and unity of ideas. Terms technique consists of three aspects: presentation techniques, presenting aspects of learning and aspects of physical appearance. The results showed that the worksheets that were analyzed included in both criteria with the acquisition of the average percentage score of five aspects in terms of didactic 79%, the average score of all three aspects in terms of construction 78% and the average score of the three aspects of the technical terms 65.7%. All three of these conditions each earn an average score of more than 65% or so that it meets both criteria worksheet High School Biology Class XI on the concept of cells used in Serang City high School can be used as a learning resource in learning biology. In addition, further research needs to be conducted to analyze other Biology worksheets used in Serang District. It was intended to determine the quality of Biology worksheets used in schools. Keywords: analysis worksheets, student worksheets, cell concept

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAmelia, Evi197207272005012001
Thesis advisorNulhakim, Lukman197904092007101001
Additional Information: ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah LKS Biologi SMA kelas XI mengenai konsep sel yang digunakan di Kota Serang sudah memenuhi syarat didaktik, syarat konstruksi dan syarat teknik. Subjek dalam penelitian ini adalah LKS kelas XI konsep sel yang digunakan di SMA Kota Serang. Teknik pengumpulan data dengan observasi secara langsung untuk mengetahui LKS yang digunakan dan dokumentasi menggunakan lembar penilaian LKS yang terdiri atas penilaian pada syarat didaktik yang terdiri menjadi lima aspek yaitu aspek pendukung pembelajaran, aspek kebenaran/keakuratan materi, aspek kesesuaian SK dan KD, aspek penilaian hasil belajar dan aspek keterlaksanaan. Syarat konstruksi terdiri dari tiga aspek yaitu aspek kesesuaian dengan tingkat perkembangan peserta didik, aspek komunikatif dan aspek keruntutan dan kesatuan gagasan. Syarat teknik yang terdiri dari tiga aspek yaitu aspek teknik penyajian, aspek penyajian pembelajaran dan aspek penampilan fisik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa LKS yang dianalisis termasuk dalam kriteria baik dengan perolehan persentase skor rata-rata dari kelima aspek pada syarat didaktik 79%, skor rata-rata dari ketiga aspek pada syarat konstruksi 78% dan skor ratarata dari ketiga aspek pada syarat teknik 65,7% . Ketiga syarat tersebut masingmasing memperoleh skor rata-rata lebih dari 65% atau sudah memenuhi kriteria baik sehingga LKS Biologi SMA Kelas XI pada konsep sel yang digunakan di SMA Negeri Kota Serang dapat digunakan sebagai sumber belajar dalam pembelajaran biologi. Selain itu, perlu diadakan penelitian lebih lanjut untuk menganalisis LKS-LKS Biologi lain yang digunakan di Kabupaten Serang. Hal itu dimaksudkan untuk mengetahui kualitas LKS Biologi yang digunakan di sekolah. Kata Kunci: analisis LKS, lembar kerja siswa, konsep sel
Uncontrolled Keywords: analisis LKS, lembar kerja siswa, konsep sel analysis worksheets, student worksheets, cell concept
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 25 Oct 2021 05:21
Last Modified: 25 Oct 2021 05:21
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2644

Actions (login required)

View Item View Item