Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) TERHADAP KEMAMPUN BERFIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS

ITASARI, ITASARI (2017) PENERAPAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) TERHADAP KEMAMPUN BERFIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) TERHADAP KEMAMPUN BERFIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

The purpose of the this research is to know that CTL model toward students’ critical thinking in the subject of social student is better than using of direct learning. This research uses quasi experiment method by using design of non equivalent group control design, the taking sampling technique uses purposive sampling to choose two classes, in this research, class IIIA is as a experiment class and class IIIB is as a control class that uses direct learning model. Base on data tabulation shows that the meanpf post-test data is gained in the experiment class is 12,54 and the mean of control class is 6,29.postest data analisis userright side test that in gained thitung> ttabel atau 10, 84 >2,0129. Base on the result of the resesarch, it can be concluded that students’ critical thinking ability toward the subject of socialbstudies using Contextual Teaching and Learning Model is better that the students who aplly direct learning model

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHosnan, HosnanUNSPECIFIED
Thesis advisorRachman hakim, ZerriUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui model Contextual Teaching and Learning terhadap berfikir Kritis siswa pada mata pelajaran IPS kelas III lebih baik dari pada menggunakan model Pembelajaran Langsung. Penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen dengan menggunakan desain non equivalent kontrol group design. Teknik penarikan sampling yang digunakan yaitu purposive sampling untuk memilih dua kelas. Pada penelitian ini, kelas III A sebagai kelas Eksperimen yang menggunakan modelContextual Teaching and Learning dan kelas III B sebagai kelas kontrol yang menggunakan model pembelajaran Langsung. Berdasarkan pengolahan data postest diperoleh nilai rata-rata pada kelas eksperimen sebesar 12,54 dan nilai rata-rata pada kelas kontrol sebesar 6,29. Analisis data postest menggunakan uji pihak kanan, dipeoleh thitung> ttabel atau 10, 84 >2,0129. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan, maka dapat disimpulkan bahwa kemampuan berfikir kritis siswa pada mata pelajaran IPS dengan menggunakan model Contextual Teaching and Learning lebih baik dari siswa yang menerapkan pembelajaran langsung.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 11 Oct 2021 06:15
Last Modified: 11 Oct 2021 06:15
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2505

Actions (login required)

View Item View Item