PUTRI, RINDANG DIANA (2023) ANALISIS PEMAHAMAN KONSEPTUAL SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL DITINJAU DARI GAYA BELAJAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
Rindang Diana Putri P_2225180030_Full Text.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text
Rindang Diana Putri P_2225180030_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (14MB) |
|
Text
Rindang Diana Putri P_2225180030_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Rindang Diana Putri P_2225180030_02.pdf Restricted to Registered users only Download (502kB) |
|
Text
Rindang Diana Putri P_2225180030_03.pdf Restricted to Registered users only Download (381kB) |
|
Text
Rindang Diana Putri P_2225180030_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Rindang Diana Putri P_2225180030_05.pdf Restricted to Registered users only Download (198kB) |
|
Text
Rindang Diana Putri P_2225180030_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (418kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Rindang Diana Putri P_2225180030_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (978kB) |
Abstract
This study aims to determine students' ability to understand the SPLDV concept and solve SPLDV problems, as well as to describe the conceptual understanding abilities of class X students at SMK Negeri 9 Kota Tangerang on SPLDV material in terms of learning styles. This type of research is a qualitative descriptive research. The population in this study were 35 students of class X pharmacy 1 at SMK Negeri 9 Tangerang City. The subjects in this study were 6 students of class X pharmacy 1 at SMK Negeri 9 Tangerang City who were determined using a purposive sampling technique. The data collection technique used in this study was a test of understanding mathematical concepts with 3 items of SPLDV and interviews. Data analysis used includes data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that students with visual learning styles have better conceptual understanding than students with auditory and kinesthetic learning styles. This can be seen from the results of interviews and concept comprehension tests, namely students with a visual learning style fulfill all indicators of conceptual understanding for SPLDV material. Students with an auditory learning style achieve 5 indicators of understanding concepts, and have not yet reached indicators of applying SPLDV problem-solving concepts and algorithms. Students with kinesthetic learning styles achieve 4 indicators of understanding SPLDV concepts, and have not yet reached indicators of using, utilizing, and selecting procedures, as well as applying SPLDV problem-solving concepts and algorithms. Keywords: Students' Conceptual Understanding, Two Variable Linear Equation System, Learning Style
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan siswa dalam memahami konsep SPLDV dan menyelesaikan permasalahan SPLDV, juga untuk mendeskripsikan kemampuan pemahaman konseptual siswa kelas X di SMK Negeri 9 Kota Tangerang pada materi SPLDV yang ditinjau dari gaya belajar. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Populasi pada penelitian ini sebanyak 35 siswa kelas X farmasi 1 SMK Negeri 9 Kota Tangerang. Subjek dalam penelitian ini adalah 6 orang siswa kelas X farmasi 1 SMK Negeri 9 Kota Tangerang yang ditentukan dengan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu tes pemahaman konsep matematis dengan materi SPLDV sebanyak 3 butir dan wawancara. Analisis data yang digunakan meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa siswa dengan gaya belajar visual memiliki pemahaman konseptual yang lebih baik dari pada siswa dengan gaya belajar auditori dan kinestetik. Hal ini dapat dilihat dari hasil wawancara dan tes pemahaman konsep yaitu siswa dengan gaya belajar visual memenuhi semua indikator pemahaman konsep untuk materi SPLDV. Siswa dengan gaya belajar auditori mencapai 5 indikator pemahaman konsep, dan belum mencapai indikator mengaplikasikan konsep dan algoritma pemecahan masalah SPLDV. Siswa dengan gaya belajar kinestetik mencapai 4 indikator pemahaman konsep SPLDV, dan belum mencapai indikator menggunakan, memanfaatkan, dan memilih prosedur, serta mengaplikasikan konsep dan algoritma pemecahan masalah SPLDV. Kata Kunci: Pemahaman Konseptual Siswa, Sistem Persamaan Linear Dua Variabel, Gaya Belajar. | ||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education Q Science > QA Mathematics |
||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
||||||
Depositing User: | MS Rindang Diana Putri | ||||||
Date Deposited: | 22 Feb 2023 10:01 | ||||||
Last Modified: | 22 Feb 2023 10:01 | ||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/21767 |
Actions (login required)
View Item |