Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM-BASED LEARNING DENGAN BANTUAN SCHOOLOGY UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DAN MATHEMATICAL HABITS OF MIND SISWA

Kurniasari, Dian (2015) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM-BASED LEARNING DENGAN BANTUAN SCHOOLOGY UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DAN MATHEMATICAL HABITS OF MIND SISWA. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
2. PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM-BASED LEARNING (PBL) DENGAN BANTUAN SCHOOLOGY UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECA~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (20MB)

Abstract

ABSTRACT Aplication of Problem-based Leraning with Schoology Model to Increase Student’s Mathematical Problem Solving and Mathematical Habits of Mind DIAN KURNIASARI (2225101909) A Script of Mathematic Education Department, Faculty of Teacher and Science Education, Sultan Ageng Tirtayasa University, 2010. Student’s mathematical problem solving ability and mathematical habits of mind is still low, this is due to implementation of the learning process is still a one-way and bored for students. The destination of this research is to compare student’s mathematical problem solving ability and mathematical habits of mind that get the problem-based learning with schoology model with the students that give conventional learning.The population on this research is al the social class of class two on MAN 2 Kota Serang, the sample on this research is social one class an social two class of eight grade on MAN 2 Kota Serang. The takning sample technique is use cluster sampling. Two class are selected by random to choose the experiment and control class. The experiment class got the problem-based learning with schoology model and control class got conventional learning with the ekspository method. The method of research used in this research is quasi eksperimental design with nonequivalient control graup design. Instrumen research used in this research are a mathematical problem solving test and mathematical habits of mind scale. Analysis data technique used in this research is Chi Square test to test the normality of data.The data is not normally distributed so the test of hypothesis used the Mann Whitney U-Test with approaches the normal curve. The result of hypothesis test gave the conclusion that mathematical problem sovling ability student’s that got problem-based learning with schoology model better than student’s that got conventional learning. Gain mathematical problem sovling ability student’s that got problem-based learning with schoology model better than student’s that got conventional learning. Mathematical habits of mind student’s that got problem-based learning with schoology model not better than student’s got conventional learning. Enchancement mathematical habits of mind student’s got problem-based learning with schoology model not better than student’s got conventional learning. Keywords: Problem-based Learning, Schoology, Mathematical Problem Solving, Mathematical Habits of Mind

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorPujiastuti, Heni198208102008912016
Thesis advisorJaenudin, Jaenudin197301022009121003
Additional Information: ABSTRAK DIAN KURNIASARI (2225101909) – “Penerapan Model Pembelajaran Problembased Learning (PBL) dengan Bantuan Schoology untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Mathematical Habits of Mind Siswa”. Skripsi Jurusan Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2010. Kemampuan pemecahan masalah matematis dan mathematical habits of mind siswa masih rendah. Hal ini disebabkan oleh pelaksanaan proses pembelajaran yang masih bersifat satu arah dan membosankan bagi siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk membandingkan kemampuan pemecahan masalah matematis dan mathematical habits of mind (MHOM) siswa yang mendapatkan pembelajaran dengan model pembelajaran problem-based learning dengan bantuan schoology dibandingkan dengan siswa yang mendapatkan pembelajaran konvensional. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI-IPS MAN 2 Kota Serang, sedangkan sampel dalam penelitian ini adalah kelas XI-IPS1 dan XI-IPS2 MAN 2 Kota Serang. Teknik pengambilan sampel dengan menggunakan cluster sampling, dipilih dua kelas secara acak untuk menentukan kelas eksperimen dan kelas kontrol. Kelas eksperimen memperoleh pembelajaran dengan model pembelajaran problembased learning dengan bantuan schoology, dan kelas kontrol memperoleh pembelajaran konvensional dengan metode ekspositori. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimental design dengan desain penelitian nonequivalent control group design. Instrumen penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah intrumen tes kemampuan pemecahan masalah matematis yang terdiri dari 4 butir soal dan skala mathematical habits of mind yang terdiri dari 25 butir pernyataan. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah uji Liliefors untuk menguji normalitas data, setelah dilakukan uji normalitas diketahui bahwa data tidak berdistribusi normal, sehingga untuk pengujian hipotesis digunakan uji non-parametrik yakni dengan menggunakan Mann Whitney U-Test. Hasil pengujian memberikan kesimpulan bahwa kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yang mendapatkan pembelajaran problem-based learning dengan bantuan schoology lebih baik dari pada siswa yang mendapatkan pembelajaran konvensional. Kata kunci: Problem-based Learning, Schoology, Pemecahan Masalah Matematis,Mathematical Habits of Mind
Uncontrolled Keywords: Problem-based Learning, Schoology, Mathematical Problem Solving, Mathematical Habits of Mind Problem-based Learning, Schoology, Pemecahan Masalah Matematis,Mathematical Habits of Mind
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 25 Oct 2021 06:23
Last Modified: 20 Apr 2022 13:35
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2142

Actions (login required)

View Item View Item