Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN VISUAL THINKING STRATEGY IN AUGMENTED REALITY (ViTSAR) UNTUK MEMFASILITASI REFLECTIVE THINKING SKILLS PADA MATERI GELOMBANG CAHAYA

Farida, Nur (2023) PENGEMBANGAN VISUAL THINKING STRATEGY IN AUGMENTED REALITY (ViTSAR) UNTUK MEMFASILITASI REFLECTIVE THINKING SKILLS PADA MATERI GELOMBANG CAHAYA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Nur Farida_2280180022_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Nur Farida_2280180022_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (804kB)
[img] Text
Nur Farida_2280180022_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Nur Farida_2280180022_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (290kB)
[img] Text
Nur Farida_2280180022_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Nur Farida_2280180022_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (45kB)
[img] Text
Nur Farida_2280180022_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (188kB)
[img] Text
Nur Farida_2280180022_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

The concept of light waves is still not understood by students, because the concept of light wave material is difficult to visualize and understanding the concept of light wave material is needed a skill skill that is able to encourage creative thinking and analysis,one of which is reflective thinking skills. Therefore, a tool with good visualization is needed and appropriate learning strategies to facilitate reflective thinking skills. The tool in question is in the form of learning media visual thinking strategy in augmented reality (ViTSAR) which students can use to support the learning process on light wave material. This research aims to developed a product, determine the feasibility and determine the response students towards acceptance of ViTSAR learning media technology on wave material light to facilitate reflective thinking skills. The research method used is Research and Development (R&D) which refers to the 4-D development model (Define, Design, Develop, and Disseminate). The results of the learning media developed are LKM with ViTSAR stages as the main media and ViTSAR e-modules and applications as supporting media. Based on the results of the feasibility test by experts, the average value of all aspects is 6,63 (decent) for material experts and 6,81 (decent) for media experts. Meanwhile, the results of the limited trial of students responses obtained an average value of all aspects of 6,43 (good). These results show that ViTSAR learning media has been successfully developed and suitable for use as a supplement in learning light wave material on Basic Physics II course.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSaefullah, Asep199009292018031001
Thesis advisorGuntara, Yudi0002039205
Additional Information: Konsep materi gelombang cahaya masih kurang dipahami oleh mahasiswa, dikarenakan pada konsep materi gelombang cahaya sulit untuk divisualisasikan dan dalam memahami konsep materi gelombang cahaya dibutuhkan suatu keterampilan yang mampu mendorong berpikir kreatif dan analisis, salah satunya adalah reflective thinking skills. Oleh karena itu, dibutuhkan alat bantu dengan visualisasi yang baik dan strategi pembelajaran yang tepat untuk memfasilitasi reflective thinking skills. Alat bantu yang dimaksud berupa media pembelajaran visual thinking strategy in augmented reality (ViTSAR) yang dapat digunakan mahasiswa dalam mendukung proses pembelajaran pada materi gelombang cahaya. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan produk, mengetahui kelayakan serta mengetahui respons mahasiswa terhadap penerimaan teknologi media pembelajaran ViTSAR pada materi gelombang cahaya untuk memfasilitasi reflective thinking skills. Metode penelitian yang digunakan yaitu Research and Development (R&D) yang mengacu pada model pengembangan 4-D (Define, Design, Develop, and Disseminate). Hasil dari media pembelajaran yang dikembangkan yaitu berupa LKM dengan tahapan ViTSAR sebagai media utama serta e-modul dan aplikasi ViTSAR sebagai media pendukung. Berdasarkan hasil uji kelayakan oleh ahli diperoleh nilai rata-rata keseluruhan aspek sebesar 6,63 (layak) untuk ahli materi dan 6,81 (layak) untuk ahli media. Sedangkan, hasil respons uji coba terbatas mahasiswa diperoleh nilai rata-rata keseluruhan aspek sebesar 6,43 (baik). Hasil ini menunjukkan bahwa media pembelajaran ViTSAR telah berhasil dikembangkan dan layak digunakan sebagai suplemen dalam pembelajaran materi gelombang cahaya pada mata kuliah Fisika Dasar II.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QC Physics
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika
Depositing User: Mrs Nur Farida
Date Deposited: 09 Feb 2023 08:59
Last Modified: 09 Feb 2023 08:59
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/21396

Actions (login required)

View Item View Item