Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH KEGIATAN BERMAIN PERAN TERHADAP MITIGASI BENCANA UNTUK ANAK USIA DINI DI KECAMATAN PANIMBANG

Sundari, Ulfah (2023) PENGARUH KEGIATAN BERMAIN PERAN TERHADAP MITIGASI BENCANA UNTUK ANAK USIA DINI DI KECAMATAN PANIMBANG. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
ULFAH SUNDARI_2228180056_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
ULFAH SUNDARI_2228180056_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
ULFAH SUNDARI_2228180056_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (143kB)
[img] Text
ULFAH SUNDARI_2228180056_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (119kB)
[img] Text
ULFAH SUNDARI_2228180056_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (142kB)
[img] Text
ULFAH SUNDARI_2228180056_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (17kB)
[img] Text
ULFAH SUNDARI_2228180056_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (66kB)
[img] Text
ULFAH SUNDARI_2228180056_Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Mitigation is an attempt to reduce the effects of a natural disaster, whether it is a disaster caused by human or a disaster caused by nature in a region. Disaster mitigation needs to be introduced to early childhood in hope that they can have knowledge about disaster mitigation. Mitigation of disasters for early childhood is important because they can have an impact for the children. Such as the effects of physical health, mental impact, and educational sustainability. The research is aimed to know the effect role-playing activities through disaster mitigation for early childhood at 5-6 years old. The study uses a quantitative experimental method using two samples of experiment groups and control groups of 20 children each and given different treatment and a questionnaire's sheet to measure the child's ability to understand disaster mitigation. Based on the calculations of the t-test paired sample test in experimental groups known as sig. (2-Tailed) value 0,000 < 0.05 hence a significant influence, thus H0 is denied and Hi is accepted. Further, changes after treatment from the testing groups on pre-test to post-test up by 33,75 while the groups on control changes from pre-test to post-test up by 21,4 are known to be the most powerful change which is in the experiment groups with role-playing treatment through disaster mitigation. It can be concluded that there is an effect of role-playing activities through disaster mitigation for early childhood. Keywords: Disaster Mitigation, Role-playing Activities, early childhood.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFadlullah, Fadlullah197712302002121003
Thesis advisorMaryani, Kristiana198103152014042001
Additional Information: Mitigasi merupakan upaya untuk mengurangi dampak yang terjadi akibat suatu bencana alam, baik itu bencana yang ditimbulkan oleh ulah manusia ataupun bencana yang ditimbulkan oleh alam dalam suatu wilayah. Mitigasi bencana perlu dikenalkan pada anak usia dini dengan harapan anak dapat memiliki pengetahuan mengenai mitigasi bencana. Mitigasi bencana pada anak usia dini penting untuk dilakukan, karena bencana dapat memberikan dampak pada anak, seperti dampak kesehatan fisik, dampak mental, dan keberlangsungan pendidikannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kegiatan bermain peran terhadap mitigasi bencana untuk anak usia dini usia 5-6 tahun. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif eksperimen dengan menggunakan dua sampel yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol masing-masing 20 anak serta diberikan perlakuan yang berbeda kemudian diberikan lembar kuesioner untuk mengukur kemampuan anak dalam memahami mitigasi bencana. Berdasarkan hasil perhitungan pada uji-t Paired Sample Test pada kelompok eksperimen diketahui nilai sig. (2-Tailed) bernilai 0,000 < 0,05 maka adanya pengaruh yang signifikan, dengan begitu H0 ditolak dan Hi diterima. Selanjutnya perubahan setelah diberikan perlakuan (Treatment) dari kelompok eksperimen pada Pre-test ke Post-test naik sebesar 33,75 sedangkan pada kelompok kontrol perubahan dari Pre-test ke Post�test naik sebesar 21,4 diketahui perubahan paling besar yaitu pada kelompok eksperimen dengan perlakuan (Treatment) kegiatan bermain peran terhadap mitigasi bencana. Dapat disimpulkan terdapat pengaruh kegiatan bermain peran terhadap mitigasi bencana untuk anak usia dini. Kata Kunci: Mitigasi bencana, Kegiatan bermain peran, Anak usia dini.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs. Ulfah Sundari
Date Deposited: 03 Jan 2023 10:37
Last Modified: 03 Jan 2023 10:37
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/19426

Actions (login required)

View Item View Item