Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN BAHAN AJAR FISIKA BERUPA E-MODUL INTERAKTIF PADA MATERI TERMODINAMIKA BERBASIS KEARIFAN LOKAL DI BANTEN

AZZAHRA, NAJLA AISYAH (2022) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR FISIKA BERUPA E-MODUL INTERAKTIF PADA MATERI TERMODINAMIKA BERBASIS KEARIFAN LOKAL DI BANTEN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Najla Aisyah Azzahra_2280180004_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Najla Aisyah Azzahra_2280180004_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (871kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Najla Aisyah Azzahra_2280180004_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (928kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Najla Aisyah Azzahra_2280180004_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (254kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Najla Aisyah Azzahra_2280180004_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Najla Aisyah Azzahra_2280180004_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (185kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Najla Aisyah Azzahra_2280180004_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (312kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Najla Aisyah Azzahra_2280180004_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

Teaching materials are one of the materials used for the learning process, in the middle of an online learning process, you must have teaching materials that are good and easy to use. In this study, developing a teaching material in the form of an interactive e-module on thermodynamic material based on local wisdom in Banten which aims to produce technology-based teaching materials, namely interactive e-modules and the feasibility of these technology-based teaching materials. The method used is R&D using the 4D model consisting of define, design, develop, and disseminate stages. The resulting product is an interactive e�module which includes thermodynamic material linked to leuit houses, learning videos, brief explanations of the Baduy tribe and practice questions along with the author's profile. The results of this study indicate that interactive e-modules are appropriate for use in the thermodynamics learning process with an average percentage of expert results of 87%, teacher response 85% and student response 79%.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHARYADI, RUDI0021018110
Thesis advisorSAEFULLAH, ASEP199009292018031001
Additional Information: Bahan ajar adalah salah salah satu bahan yang digunkan untuk proses pembelajaran, ditengah proses pembelajaran daring haruslah memiliki bahan ajar yang baik dan mudah digunakan. Pada penelitian ini mengembangkan sebuah bahan ajar berupa e-modul interaktif pada materi termdinamika berbasis kearifan lokal di banten yang bertujuan untuk menghasilkan bahan ajar berbasis teknologi yaitu e-modul interaktif dan kelayakan dari bahan ajar berbasis teknologi tersebut. Metode yang digunkan adalah R&D dengan menggunaka model 4D terdiri dari tahap define (pendefinisian), design (perancangan), develop ( pengembangan), dan dessiminate (penyebaranluasan). Produk yang dihasilkan berupa e-modul interaktif yang meliputi materi termodinamika yang dihubungkan dengan rumah leuit, video pembelajaran, penjelasan singkat suku baduy dan soal latihan beserta profil penulis. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa e-modul interaktif layak digunakan pada proses pembelajaran termodinamika dengan nilai rata-rata persentase hasil para ahli 87% , respon guru 85% dan respon peserta didik 79% .
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QC Physics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika
Depositing User: Mrs Najla Aisyah Azzahra
Date Deposited: 23 Dec 2022 14:50
Last Modified: 23 Dec 2022 14:50
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/18960

Actions (login required)

View Item View Item