Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS RESEPSI PEMILIH PEMULA TENTANG TAYANGAN ISI DEBAT CALON PRESIDEN DAN WAKIL PRESIDEN PEMILIHAN UMUM 2019

ACHMAD FAISHAL, REZA (2020) ANALISIS RESEPSI PEMILIH PEMULA TENTANG TAYANGAN ISI DEBAT CALON PRESIDEN DAN WAKIL PRESIDEN PEMILIHAN UMUM 2019. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
COVER.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (821kB)
[img] Text
BAB I.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (702kB)
[img] Text
BAB II.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (792kB)
[img] Text
BAB III.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (578kB)
[img] Text
BAB IV.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (866kB)
[img] Text
BAB V.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (565kB)
[img] Text
DAFTAR PUSAKA.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (568kB)

Abstract

Debat calon presiden dan wakil presiden pada Pemilur 2019 merupakan sebuah ajang yang diharapkan dapat membuat kualitas penyelenggaraan Pemilu menjadi lebih baik. Penelitian ini bertujuan 1) untuk mengetahui pemaknaan mahasiswa FISIP Untirta yang menjadi pemilih pemula tentang profil kedua kandidat dalam debat calon presiden dan wakil presiden pada Pemilu 2019, 2) untuk mengetahui penerimaan mahasiswa FISIP Untirta yang menjadi pemilih pemula tentang visi dan misi kedua kandidat dalam debat calon presiden dan wakil presiden pada Pemilu 2019. Penelitian ini menggunakan teori decoding-encoding. Metode penelitian menggunakan pendekatan kualitatif yang difokuskan pada analisis resepsi. Hasil penelitian menunjukan pemaknaan khalayak terhadap tayangan Debat Capres pada pemilihan presiden 2019 lebih banyak dipengaruhi oleh konten dari tayangan seperti penampilan kandidat, materi tema dan kejadian (adegan) tertentu yang terjadi selama debat berlangsung. Pemilih pemula memiliki pemaknaan yang berbeda karena memandangnya dari sudut yang berbeda-beda. Untuk penerimaan visi dan misi dari kedua kandidat tersebut, pada penelitian ini pemilih pemula terbagi dalam dua kategori berbeda. Kategori pertama adalah kategori yang paling dominan yaitu, oppotional position dimana khalayak menolak isi Debat Capres pemilihan presiden 2019 yang ditayangkan oleh media televisi. Kategori kedua adalah dominant-hegemonic position dimana informan menerima pesan yang disampaikan media yaitu berupa visi misi kedua kandidat pemilihan presiden 2019. Media yang dikonsumsi, dan pandangan politik mempengaruhi pemaknaan khalayak mengenai profil para pasangan calon dalam pemilihan presiden 2019. Pemaknaan pesan media dipengaruhi media lain yang digunakan informan untuk mendapatkan informasi.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSagita, Darwis1983050620081211002
Thesis advisorAsri Rayeka, Puspita198407132008122002
Additional Information: The presidential and vice presidential candidate debates in the 2019 election are an event that is expected to improve the quality of the election administration. This study aims 1) to determine the meaning of FISIP Untirta students who became firsttime voters about the profiles of the two candidates in the presidential and vicepresidential candidate debate in the 2019 Election, 2) to determine the acceptance of FISIP Untirta students who became first-time voters about the vision and mission of the two candidates in the debate. presidential and vice presidential candidates in the 2019 Election. This study uses the decoding-encoding theory. The research method used a qualitative approach that focused on the reception analysis. The results of the study show that the meaning of the audience for the Presidential Candidate Debate shows in the 2019 presidential election is more influenced by the content of shows such as candidate appearances, theme material and certain events (scenes) that occurred during the debate. Beginner voters have different meanings because they see them from different angles. To accept the vision and mission of the two candidates, in this study, novice voters were divided into two different categories. The first category is the most dominant category, namely oppotional position where the audience rejects the contents of the 2019 presidential election debate broadcast by television media. The second category is dominant-hegemonic position where informants receive messages conveyed by the media, namely in the form of the vision and mission of the two 2019 presidential election candidates. Media consumed and political views influence the public's meaning of the profiles of candidate pairs in the 2019 presidential election. The meaning of media messages is influenced by other media. which informants use to obtain information. Keywords: Presidential and Vice President Candidate Debates, Reception Analysis
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Debat Calon Presiden dan Wakil Presiden, Analisis Resepsi danTeori Decoding-Encoding. Keywords: Presidential and Vice President Candidate Debates, Reception Analysis and Decoding-Encoding Theory,
Subjects: Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 26 Jul 2022 09:08
Last Modified: 26 Jul 2022 09:08
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/14767

Actions (login required)

View Item View Item