Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENDAPAT GURU SD NEGERI 4 SUKADANA PASAR DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 (Penelitian Kualitatif di SD Negeri 4 Sukadana Pasar)

SAM'UN, SAM'UN (2015) PENDAPAT GURU SD NEGERI 4 SUKADANA PASAR DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 (Penelitian Kualitatif di SD Negeri 4 Sukadana Pasar). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
pendapat guru sd negeri 4 sukadana pasar dlam implementasi kurikulum 2013.PDF - Published Version

Download (46MB)

Abstract

Curriculum 2013 is nothing new in the world of education, and teacher the spearhead in any changes to the curriculum. Therefore, this study aims to determine the competence of primary school teachers 4 Sukadana Markets in curriculum implementation in 2013, knowing the opinion of primary school teachers 4 Sukadana Market of the constraints faced by teachers in implementing the curriculum in 2013, and know the opinion of the State Primary School teachers 4 Sukadana Market the efforts to overcome obstacles in the implementation of the curriculum, 2013. In this study, researchers used a qualitative research methodology, with data analysis techniques through reduction stage, display, towing conclusion and verification of data. The validity of the findings by way of inspection or checking of the validity of the data by comparing the state and perspectives someone with different opinions and views of others as well as to compare the results of interviews with the contents of a document related. The results showed the competence of teachers in curriculum implementation in 2013 has not been fully able to say good and not yet fully capable of running the curriculum in 2013 to the maximum, because in the opinion of the respondents in the curriculum in 2013 there are still many obstacles including a lack of understanding of teachers in scientific and authentic assessment approaches are somewhat complicated, especially in charging report learners who must go through a computerized system, socialization or teacher training to curriculum implementation 2013 that have not been evenly distributed, and the provision of books that have not been fully adequate. Efforts that teachers can do to anticipate the implementation of the curriculum in 2013 that among others with various mutual knowledge among teachers about curriculum implementation in 2013, reproduces a copy of the book by way of student books, and teachers will continue to wo rk to improve the competency among others will add knowledge in use the computer for the sake of teaching , Based on the results of this study concluded that the competency of teachers at SDN 4 Sukadana market is not in accordance with the demands and recommendations of Curriculum 2013, in implementation there are still many obstacles. But within these constraints, the teachers will continue to run in 2013 with a good curriculum.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHeriawan, Adang195905171981031003
Thesis advisorNurhasanah, Ana198309022009121004
Additional Information: Kurikulum 2013 merupakan hal yang baru dalam dunia pendidikan, dan gurulah yang menjadi ujung tombak dalam setiap perubahan kurikulum. Oleh karena itu penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kompetensi guru SD Negeri 4 Sukadana Pasar dalam implementasi kurikulum 2013, mengetahui pendapat guru SD Negeri 4 Sukadana Pasar tentang kendala-kendala yang dihadapi guru dalam implementasi kurikulum 2013, dan mengetahui pendapat guru Sekolah Dasar Negeri 4 Sukadana Pasar terhadap upaya-upaya dalam mengatasi kendala-kendala dalam implementasi kurikulum 2013. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan metodelogi penelitian kualitatif, dengan teknik analisis data melalui tahap reduksi, display, penarik kesimpulan dan verifikasi data. Validitas temuan dengan cara pemeriksaan atau pengecekan keabsahan data dengan membandingkan keadaan dan perpektif seseorang dengan berbagai pendapat dan pandangan orang lain serta membandingkan hasil wawancara dengan isi suatu dokumen yang berkaitan. Hasil penelitian menunjukkan kompetensi guru dalam implementasi kurikulum 2013 belum sepenuhnya dapat dikatakan baik dan belum sepenuhnya mampu menjalankan kurikulum 2013 dengan maksimal, karena berdasarkan pendapat responden didalam kurikulum 2013 masih terdapat berbagai kendala yang diantaranya kurangnya pemahaman guru dalam pendekatan saintifik dan penilaian otentik yang terbilang rumit khususnya dalam pengisian rapot peserta didik yang harus melalui sistem komputerisasi, sosialisasi atau pelatihan guru untuk implementassi kurikulum 2013 yang belum merata, serta penyediaan buku yang belum sepenuhnya memadai. Upaya yang dapat dilakukan guru dalam mensiasati implementasi kurikulum 2013 yaitu diataranya dengan saling berbagai pengetahuan diantara guru mengenai implementasi kurikulum 2013, memperbanyak buku dengan cara foto copy buku siswa, dan guru akan terus berupaya meningkatkan kompetensinya yang diataranya akan menambah pengtahuannya dalam negoprasikan komputer untuk kepentingan mengajarnya. Berdasarkan hasil pe nelitian dapat disimpulkan bahwa kompetensi yang dimiliki guru SDN 4 Sukadana Pasar belum sesuai dengan tuntutan dan rekomendasi Kurikulum 2013, dalam implementasinyapun masih terdapat berbagai kendala. Namun didalam kendala-kendala tersebut guru akan terus berupaya untuk menjalankan kurikulum 2013 dengan baik.
Uncontrolled Keywords: Keywords: competence Guru, Guru Opinion, Curriculum 2013. Kata Kunci : Kopetensi Guru, Pendapat Guru, Kurikulum 2013.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 27 Apr 2022 14:12
Last Modified: 27 Apr 2022 14:12
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13794

Actions (login required)

View Item View Item