Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS PELANGGARAN MAKSIM KERJA SAMA GRICE DALAM BUKU HUMOR LEBAY ANAK ALAY KARYA YUDHI SHAKTIAN DAN KESESUAIANNYA SEBAGAI BAHAN PEMBELAJARAN DI SMA

TASHMIYAH, FEBY MUTIARA (2016) ANALISIS PELANGGARAN MAKSIM KERJA SAMA GRICE DALAM BUKU HUMOR LEBAY ANAK ALAY KARYA YUDHI SHAKTIAN DAN KESESUAIANNYA SEBAGAI BAHAN PEMBELAJARAN DI SMA. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
ANALISIS PELANGGARAN MAKSIM KERJA SAMA GRICE DALAM BUKU HUMOR LEBAY ANAK ALAY KARYA YUDHI SHAKTIA - Copy_compressed.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (31MB)

Abstract

This research was motivated by the form of violation of the Grice's maxim cooperation in a book with the genre of humor. In adhering to a conversation between the speaker and the hearer is something that is overlooked by the author of humor genre book. Violation of the principles of cooperation that makes the communication process becomes unsmooth, but it is intended to cause a means of creating humor or cuteness reaction. The focus of this research is a violation of Grice's maxim of cooperation in the book “Humor Lebay Anak Alay” by Yudhi Shaktian’s and the suitability of a violation of the Grice's maxim cooperation as a learning material in Senior High School. The research questions are as follows: (1) what kind of Grice's maxim of cooperation violation in the book “Humor Lebay Anak Alay” by Yudhi Shaktian’s? (2) Do the results of the analysis can be used as learning materials anecdotal text in class X of Senior High School? The purpose of this study is (1) to describe a violation of the Grice's maxim of cooperation in the book “Humor Lebay Anak Alay” by Yudhi Shaktian’s, and (2) to determine the results of the analysis can be used as learning materials anecdotal text in class X of Senior High School. This study uses descriptive qualitative. The data collection technique used is the viewing technique and techniques refer to note. Data analysis technique used is the technique frontier. The data source of this research is the book “Humor Lebay Anak Alay” by Yudhi Shaktian’s (Jakarta: JDGC BOOKS, 2010). This research data is between the characters’s dialogue or narration from the author of humor that violate the maxim of quantity, quality, relevance, and the implementation of the principle of cooperation Grice. Based on data collection,126 pieces of data included in the form of Grice's maxim of cooperation violation. This research has resulted in findings, i.e. from 157 titles of humorous stories there are 126 titles of humorous stories that is a violation of the Grice's maxim of cooperation, who obtained the following results: (1) 16 pieces of data breach maxim of quantity, (2) 24 pieces of data breach maxim of quality, (3) 69 pieces of data breach maxim of relevance, and (4) 17 pieces of data breach maxim of implementation. “Humor Lebay Anak Alay” by Yudhi Shaktian’s can be used as a learning material in class X of Senior High School, especially the Indonesian subjects with anecdotes text learning materials based on the curriculum in 2013.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorJuansah, Dase Erwin197707262003121001
Thesis advisorWahid, Farid Ibnu197902072008121002
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh adanya bentuk pelanggaran maksim kerja sama Grice dalam buku humor. Dalam mematuhi sebuah percakapan antara penutur dan mitra tutur merupakan suatu hal yang terabaikan oleh pengarang buku humor. Pelanggaran terhadap prinsip kerja sama tersebut membuat proses komunikasi menjadi tidak lancar, namun menjadi sarana penciptaan humor atau reaksi kelucuan. Fokus penelitian ini adalah bentuk pelanggaran maksim kerja sama Grice dalam buku Humor Lebay Anak Alay karya Yudhi Shaktian dan kesesuaian bentuk pelanggaran maksim kerja sama Grice sebagai bahan pembelajaran di SMA. Adapun pertanyaan penelitian ini adalah sebagai berikut: (1) Bagaimanakah bentuk pelanggaran maksim kerja sama Grice dalam buku Humor Lebay Anak Alay karya Yudhi Shaktian? (2) Apakah hasil analisis dapat dijadikan sebagai bahan pembelajaran teks anekdot di kelas X SMA? Tujuan penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan bentuk pelanggaran maksim kerja sama Grice dalam buku Humor Lebay Anak Alay karya Yudhi Shaktian, dan (2) mengetahui hasil analisis dapat dijadikan sebagai bahan pembelajaran teks anekdot di kelas X SMA. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang bersifat deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik simak dan teknik catat. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik padan. Sumber data penelitian ini adalah buku Humor Lebay Anak Alay karya Yudhi Shaktian (Jakarta: JDGC BOOKS, 2010). Data penelitian ini adalah dialog antartokoh atau narasi pengarang buku humor yang melanggar maksim kuantitas, kualitas, relevansi, dan pelaksanaan dalam prinsip kerja sama Grice. Berdasarkan pengumpulan data, ditemukan 126 buah data yang termasuk dalam bentuk pelanggaran maksim kerja sama Grice. Penelitian ini menghasilkan temuan, yaitu dari 157 judul cerita humor terdapat 126 judul cerita humor yang terjadi pelanggaran maksim kerja sama Grice, yang diperoleh hasil sebagai berikut: (1) 16 buah data pelanggaran maksim kuantitas, (2) 24 buah data pelanggaran maksim kualitas, (3) 69 buah data pelanggaran maksim relevansi, dan (4) 17 buah data pelanggaran maksim pelaksanaan. Buku Humor Lebay Anak Alay karya Yudhi Shaktian dapat dijadikan sebagai salah satu bahan pembelajaran di kelas X SMA, khususnya mata pelajaran Bahasa Indonesia dengan materi pembelajaran teks anekdot pada kurikulum 2013.
Uncontrolled Keywords: pragmatic, principles of Grice cooperation, violation of maxims, humor books.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 10:19
Last Modified: 21 Apr 2022 10:19
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13673

Actions (login required)

View Item View Item