Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUHSTRATEGI PEMBELAJARAN BERBASISMASALAH DANKEMAMPUANBERPIKIR KREATIF TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWAKELAS IVSEKOLAH DASAR ISLAM TERPADUAL-IZZAH SERANG

USWATUNNISA, LAILA (2015) PENGARUHSTRATEGI PEMBELAJARAN BERBASISMASALAH DANKEMAMPUANBERPIKIR KREATIF TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWAKELAS IVSEKOLAH DASAR ISLAM TERPADUAL-IZZAH SERANG. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF TERHADAP HASIL BEL - Copy-compressed.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

LailaUswatunnisa"Effects of Problem Based LearningStrategyandCreativeThinking SkillsLearning OutcomesMathStudentsAgainstClass IVSDITAl -IzzahSerang.Thesis.Serang: GraduateUniversityof Sultan AgengTirtayasa. This research wasaimed toexamine(1) the difference of student mathematicslearning outcomesusingproblem-based learningstrategiesandexpository.(2)The difference inmathematics learning outcomesof studentswhohavehighcreative thinking skillswith studentswhohave lowability.(3)The interactionbetweenproblem-based learning strategies with creative thinkingability ofstudents to learnmathematics results.(4)Thedifference in the results oflearningmathematicsusingproblem-based learningstrategiesand expositoryteachingonstudents withhighcreative thinking skills.(5)The difference in theresultsof learningmathematicsusingproblem-based learning strategiesandexpository teachingon students whohave the ability to think creativelywaslow. This research was uses a quasi-experimental methods (quasi-experimental).Populasiall students in grade4SDITAl IzzahSerangBanten.By random sampling technique,gained2 class research,which isa class4 AbuDzar as experimental class andgrade 4Abdurrahmanas the controlclass,the numberof students in each classof 33 students.The results showedthat: (1) The results of study of mathematics that uses problem-based learningstrategy is higher than expository sig<ᾼ= 0.05. (2) Results of learningmathematics students with high creative thinking ability higher than studentswho have the ability to think creatively is low sig<ᾼ= 0.05. (3) There is aninteraction between problem-based learning strategies with creative thinkingabilities of the mathematics learning outcomes sig<ᾼ= 0.05. (4) The resultsof students' mathematics learning which have high creative thinking skills usingproblem-based learningstrategy is higher than that using expository aig<ᾼ=0.05. (5) The results of students' mathematics learning which have a lowerability to think creatively using problem-based learning strategy is lowercompared with that using expositorysig<ᾼ=0.05

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorKartina, Kartina196707042002122001
Thesis advisorPujiastuti, Heni198208102008012016
Additional Information: Laila Uswatunnisa “ Pengaruh Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah danKemampuan Berpikir Kreatif Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa KelasIV SDIT Al - Izzah Serang”. Tesis. Serang: Program Pascasarjana UniversitasSultan Ageng Tirtayasa. Penelitian ini bertujuan untuk menguji (1)Perbedaan hasil belajar matematikasiswa yang menggunakan strategi pembelajaran berbasis masalah danmenggunakan pembelajaran ekspositori. (2) Perbedaan hasil belajarmatematika siswa yang memiliki kemampuan berpikir kreatif tinggi dengansiswa yang memiliki kemampuan berpikir kreatif rendah. (3) Interaksi antarastrategi pembelajaran berbasis masalah dengan kemampuan berpikir kreatifsiswa terhadap hasil belajar matematika. (4) Perbedaan hasil belajarmatematika yang menggunakan strategi pembelajaran berbasis masalah danyang menggunakan pembelajaran ekspositori pada siswa yang mempunyaikemampuan berpikir kreatif tinggi. (5) Perbedaan hasil belajar matematikayang menggunakan strategi pembelajaran berbasis masalah dan yangmenggunakan pembelajaran ekspositori pada siswa yang mempunyaikemampuan berpikir kreatif rendah.Penelitian ini menggunakanmetode quasieksperimen (eksperimen semu). Populasi seluruh siswa kelas 4 SDIT Al IzzahSerang Banten. Dengan teknik random sampling, didapat 2 kelas penelitian,yaitu kelas 4 Abu Dzar sebagai kelas eksperimen dan kelas 4 Abdurrahmansebagai kelas kontrol, dengan jumlah siswa di setiap kelasnya 33 siswa. Hasilpenelitian menunjukkan bahwa: (1) Hasil belajar matematika yangmenggunakan strategi pembelajaran berbasis masalah lebih tinggi dibandingdengan pembelajaran ekspositori dengannilai sig. <ᾳ= 0,05.(2) Hasil belajarmatematika siswa yang mempunyai kemampuan berpikir kreatif tinggi lebihtinggi dibanding siswa yang mempunyai kemampuan berpikir kreatif rendahdengan nilai sig. <ᾳ= 0,05. (3) Terdapat interaksi antara strategipembelajaran berbasis masalah dengan kemampuan berpikir kreatif terhadaphasil belajar matematika dengan nilai sig. <ᾳ= 0,05.(4) Hasil belajarmatematika siswa yang memiliki kemampuan berpikir kreatif tinggi denganmenggunakan strategi pembelajaran berbasis masalah lebih tinggi dibandingdengan yang menggunakan pembelajaran ekspositori dengannilai sig. <ᾳ=0,05. (5) Hasil belajar matematika siswa yang memiliki kemampuan berpikirkreatif rendah dengan menggunakan strategi pembelajaran berbasis masalahlebih rendah banding dengan yang menggunakan pembelajaran ekspositoridengannilai sig<ᾳ= 0,05
Uncontrolled Keywords: ResultsLearningMathematicsElementary Fourth Grade,ProblemBasedLearning,Creative ThinkingAbility
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 10:05
Last Modified: 21 Apr 2022 10:05
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13670

Actions (login required)

View Item View Item