Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF DALAM MENGENAL BILANGAN MELALUI MEDIA KARTU ANGKA PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI PAUD OSCAR

hardiyanti, Vini (2015) MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF DALAM MENGENAL BILANGAN MELALUI MEDIA KARTU ANGKA PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI PAUD OSCAR. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF DALAM MENGENAL BILANGAN MELALUI MEDIA KARTU ANGKA PADA ANAK USIA .PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

Vini Hardiyanti (2228111624) Improving Cognitive Ability In Understanding Media Card Numbers Through Childhood Figures 5-6 Years (classroom action research in early childhood Oscar). Teacher Education Department of Early Childhood Education (PG-ECD) Faculty of Teacher Training and Education. Cognitive ability is to describe how the child's mind develops and functions to be able to think. cognitive development is a combination of the maturity of the brain and nervous system as well as adaptation to the environment. One of the activities that can improve the cognitive abilities of children are Introduce Score Card Numbers Through Media. Introduce Media Card Numbers Through figure chosen because this activity can provide a stimulus for students to the teaching process. Media card numbers as a way to improve the ability to know the concept of numbers in a child's cognitive meningkatlkan. This research aims to improve children's cognitive age of 5-6 years. The method used is classroom action research (PTK). Subjects consisted of 10 children ECD OSCAR Complex located at Jl Permata. Diamond Block S. Kota Serang, Banten. This study refers to the research design developed by Kemmis & Taggart consisting of: (1) planning, (2) Implementation, (3) observation, (4) Refeleksi. The research was carried by two cycles of the first cycle consists of 8 times the action and the second cycle consists of 7 times the action. Results of this study found that: 1) the pre-study cognitive abilities and 30.25%, 2) after the child is given the action on the first cycle, the cognitive abilities of children increased to 50% 3) in the second cycle obtained yield was 88.25%. Thus, a child's cognitive already increased and are at the level of developing good sting. It can be concluded that through the media card numbers can improve the cognitive abilities of children aged 5-6 years in early childhood Oscar.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAtikah, Cucu196612271992032001
Thesis advisorFahmi, Fahmi198805232006042041
Additional Information: Vini hardiyanti (2228111624) Meningkatkan Kemampuan Kognitif Dalam Mengenal Bilangan Melalui Media Kartu Angka Anak Usia 5-6 Tahun (Penelitian Tindakan Kelas di Paud Oscar ). Jurusan Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (PG-PAUD) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Kemampuan kognitif adalah menggambarkan bagaimana pikiran anak berkembang dan berfungsi untuk dapat berpikir. perkembangan kognitif adalah gabungan dari kedewasaan otak dan sistem saraf serta adaptasi dengan lingkungan. Salah satu kegiatan yang dapat meningkatkan kemampuan kognitif anak yaitu Mengenalkan Bilangan Melalui Media Kartu Angka. Mengenalkan Bilangan Melalui Media Kartu Angka dipilih karena kegiatan ini dapat memberikan rangsangan bagi siswa untuk terjadinya proses mengajar . Media karu angka sebagai salah satu cara meningkatkan kemampuan mengenal konsep bilangan dalam meningkatlkan kognitif anak. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kognitif anak usia 5-6 tahun. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan kelas (PTK). Subjek penelitian terdiri dari 10 anak PAUD OSCAR yang berlokasi di Komplek Permata Jl. Intan Blok S. Kota Serang, Banten. Penelitian ini mengacu pada desain penelitian yang dikembangkan oleh Kemmis & Taggart yang terdiri dari : (1) Perencanaan , (2) Pelaksanaan, (3) Observasi , (4) Refeleksi . Pelaksanaan penelitian dilakukan dengan 2 siklus yaitu siklus I terdiri dari 8 kali tindakan dan siklus II terdiri dari 7 kali tindakan. Hasil penelitian ini diketahui bahwa: 1) pada pra penelitian kemampuan kognitif anak 30,25 %, 2) setelah anak diberikan tindakan pada siklus I, kemampuan kognitif anak meningkat menjadi 50% 3) pada siklus II diperoleh hasil sebesar 88,25%. Dengan demikian,kognitif anak sudah meningkat dan berada pada taraf berkembang sengat baik. Dapat disimpulkan bahwa melalui media kartu angka dapat meningkatkan kemampuan kognitif anak usia 5-6 tahun di Paud Oscar.
Uncontrolled Keywords: cognitive ability in recognizing numbers through the media card numbers
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 17 Apr 2022 00:02
Last Modified: 17 Apr 2022 00:02
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/13009

Actions (login required)

View Item View Item