Humaira, Maisya (2014) PENERAPAN TEKNIK CLOZE UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN Penelitian Tindakan Kelas pada kelas IV SD Negeri Citerep Kota Serang Provinsi Banten. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
PENERAPAN TEKNIK CLOZE UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (7MB) |
Abstract
his study in the background backs by low learning outcomes and student learning activities in subjects Indonesian. It can be seen from the results of the average value of student learning for story material hiatus. It is also seen from the results of the Middle Deuteronomy Semester (UTS) is low on the learning outcomes Indonesian, with the average value obtained 63.33% of students. This value is below the minimum value of completeness criteria (KKM) that is equal to 65%. So need much repair. One effort to improve learning outcomes and activities of teachers and students in subjects Indonesian. With Cloze Technique methods students can improve learning outcomes and student learning activities so that the Indonesian learning achievement. This study is a Class Action Research (CAR) is the research that aims to improve the learning process of students and teachers. Groove with the implementation of measures that form a cycle of planning, implementation of the action continued with the observation, reflection and then proceed further action plan. The subjects of this study were class IV Elementary School Citerep totaling 30 students. Research instrument in the form of student observation sheet, achievement test, observation sheet activities of teachers and students, images and supported by field notes. From the results of research can be concluded that the application of Cloze technique can improve reading comprehension skills in Indonesian Language in Elementary School Citerep. It can be seen from the results of the average value of the test results of student learning and teacher and student activities have increased. This indicates that mastery learning outcomes of students has increased from cycle 1 to cycle II. Cloze technique can improve reading comprehension skills in subjects Indonesian.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini di latar belakangi oleh rendahnya hasil belajar dan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Hal ini dapat dilihat dari hasil nilai rata-rata belajar siswa untuk materi cerita rumpang. Hal ini juga terlihat dari hasil Ulangan Tengah Semester (UTS) yang rendah pada hasil pembelajaran Bahasa Indonesia, dengan nilai rata-rata yang diperoleh siswa 63,33 %. Nilai ini dibawah nilai Kriteria Ketuntasan Minimum (KKM) yaitu sebesar 65 %. Sehingga perlu banyak yang diperbaiki lagi. Salah satu upaya untuk meningkatkan hasil belajar dan aktivitas guru dan siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Dengan metode Teknik Cloze siswa dapat meningkatkan hasil belajar dan aktivitas belajar siswa sehingga pada prestasi belajar Bahasa Indonesia. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yaitu penelitian yang bertujuan untuk memperbaiki proses pembelajaran siswa dan guru. Alur dengan pelaksanaan tindakan bentuk siklus yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan dilanjutkan dengan observasi, kemudian refleksi dilanjutkan rencana tindakan selanjutnya. Subyek penelitian ini adalah kelas V SD Negeri Citerep yang berjumlah 30 siswa. Instrument penelitian berupa lembar observasi siswa, tes hasil belajar, lembar observasi aktivitas guru dan siswa, foto dan didukung oleh catatan lapangan. Dari hasil penelitian yang dilakukan diperoleh kesimpulan yaitu dengan penerapan Teknik Cloze dapat meningkatan keterampilan membaca pemahaman pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di SD Negeri Citerep. Hal ini dapat dilihat dari hasil nilai rata-rata tes hasil belajar siswa dan aktivitas guru dan siswa mengalami peningkatan. Hal ini menandakan bahwa ketuntasan hasil belajar siswa mengalami peningkatan dari siklus 1 ke siklus II.Penerapan Teknik Cloze dapat meningkatkan keterampilan membaca pemahaman pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Cloze Technique lessons on learning outcomes and student activity in reading comprehension skills in Indonesian. pembelajaran Teknik Cloze terhadap hasil belajar dan aktivitas siswa dalam keterampilan membaca pemahaman pada Bahasa Indonesia. | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 14 Apr 2022 09:27 | |||||||||
Last Modified: | 14 Apr 2022 09:27 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12679 |
Actions (login required)
View Item |