Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN METODE VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE (VCT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN

Suarti, Nova (2014) PENERAPAN METODE VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE (VCT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENERAPAN METODE VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE (VCT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA PELAJARAN PENDIDIKAN KEW~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (7MB)

Abstract

The purpose of this research is to improve students' affective learning outcomes in subjects Civic Education through the application of methods of Value Clarification Technique (VCT). The subjects of this study were 51 sixth grade students of SDN 2 Kramatwatu 2 District of Serang Banten Province. The method used was Classroom Action Research (CAR), which was held on 2 cycles, where one cycle performed on 16 September 2014 and 2 cycles executed on September 23, 2014. The research method uses a spiral groove of Kemmis and Mc Taggart. Data collection was conducted in this research is to use the test results of students' affective learning, and observation of students activities. The results of this study indicate that the pre-cycle tests of student learning outcomes is the average score of 70 with 43% completeness criteria. In the first cycle test results of students' affective learning in groups with the highest score of 80 and 40. While the lowest value is 3 complete and incomplete groups 7 groups. The expected target of 80% so that in the first cycle is not in accordance with the indicators of success. In the second cycle affective student achievement test groups with the highest score was 100 with 80% completeness criteria which means that the indicator has achieved the expected success. This study concluded that using Value Clarification Technique (VCT) can improve student learning outcomes.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSoetrisna, Denny195907281985111001
Thesis advisorSari Dewi, Ratna198105052005012002
Additional Information: Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar afektif siswa pada mata pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan melalui penerapan metode Value Clarification Technique (VCT). Adapun subjek penelitian ini adalah 51 siswa kelas VI SDN Kramatwatu 2 Kecamatan Kramatwatu 2 Kabupaten Serang Propinsi Banten. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan pada 2 siklus, dimana siklus 1 dilaksanakan pada tanggal 16 September 2014 dan siklus 2 dilaksanakan pada tanggal 23 September 2014. Metode penelitian menggunakan alur spiral dari Kemmis dan Mc Taggart. Pengumpulan data yang dilakukan pada penelitian ini yaitu menggunakan tes hasil belajar afektif siswa, dan observasi aktivitas siswa. Adapun hasil penelitain ini menunjukan bahwa pada pra siklus tes hasil belajar siswa nilai rata-ratanya adalah 70 dengan kriteria ketuntasan 43%. Pada siklus I tes hasil belajar afektif siswa secara berkelompok dengan nilai tertinggi 80 dan nilai terendah 40. Sedangkan yang tuntas 3 kelompok dan yang tidak tuntas 7 kelompok. Target yang diharapkan 80% sehingga pada siklus I belum sesuai dengan indikator keberhasilan. Pada siklus II tes hasil belajar afektif siswa berkelompok dengan nilai tertinggi adalah 100 dengan kriteria ketuntasan 80% yang berarti bahwa indikator keberhasilan yang diharapkan telah tercapai. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pembelajarn dengan menggunakan metode Value Clarification Technique (VCT) dapat meningkatkan hasil belajar siswa.
Uncontrolled Keywords: Keywords: VCT methods, student learning outcomes, Civic Education. Kata kunci: Metode VCT, Hasil belajar siswa, mata pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 13:47
Last Modified: 13 Apr 2022 13:47
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12425

Actions (login required)

View Item View Item