SUTINAH, SUTINAH (2014) PENGEMBANGAN MODEL PEMBENTUKAN KARAKTER UNTUK KEMANDIRIAN, KERJA KERAS DAN DISIPLIN PADA ANAK TK KELOMPOK A DI TK. WIJAYA KUSUMA SERANG BANTEN. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
PENGEMBANGAN MODEL PEMBENTUKAN KARAKTER UNTUK KEMANDIRIAN, KERJA KERAS DAN DISIPLIN PADA ANAK .PDF - Published Version Restricted to Registered users only Download (9MB) |
Abstract
This research is aimed at developing learning model of character building on kindergarten students in encouraging independency, discipline and hard work. This research comes from a fact that students of A group kindergarten sign to school under: 1) independency and discipline have not been acquired; 2) still depend on the teacher and parents on learning; 3) still don’t have courage; 4) teachers are not quite capable in designing learning process related to character building; 5) learning process still run conventionally. Research and development method is used in this research. Basicly this has steps: 1) introductory study, to identify the implementation of character building process in kindergarten; 2) development of learning model of character building to form independency, discipline and hard work. This effort is tested through draft I experiment (Arta Kencana kindergarten) and draft II experiment (PGRI II kindergarten). The experiments were done to collect learning model of character that can form independency, discipline, and hard work on kindergarten students who considered tobe stable. Validity checking is done through expert judgment, both expert in learning design development and expert in content of character building for kindergarten students. Model development experiment is done in Wijaya Kindergarten Serang. Learning model of character building for forming independency, discipline, and hard work on group A kindergarten students are adjusted with the age, individual, social and cultural. Learning model of character building is developed by arranging learning design, character building of learning model implementation, and learning evaluation. The design includes RKM and RKH, learning activity, and learning evaluation. From experiment I, II and final draft of character building for independency, discipline and hard work are increase. The increase result of character building learning model can be seen: 1) children are no longer dependent to teachers and parents in learning at school; 2) they have more courages; 3) they are more open; 4) they are already understand about rules of the school. While for the teachers the results are; 1) more capable in making learning goals; 2) able to develop learning material of character building; 3) able to develop learning activity of character building and 4) able to make learning evaluation.
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan model pembelajaran pembentukan karakter anak TK untuk membentuk kemandirian, disiplin dan kerja keras anak di sekolah. Penelitian ini dilator belakangi, anak TK kelompok A masuk sekolah dengan kondisi: 1) kemandirian dan disiplinnya belum terbentuk; 2) ketika mengikuti pembelajaran di sekolah masih sangat tergantung oleh orang tua maupun guru; 3) Keberanian belum terbentuk; 4) guru kurang mampu mengembangkan perencanaan pembelajaran yang berkaitan dengan pembentukan karakter anak.; 5) Pembelajaran yang dilakukan guru masih terlihat konvensional. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (research and development), yang secara garis besar memiliki tahapan: 1) studi pendahuluan, untuk mengidentifikasi implementasi pembelajaran pembentukan karakter di TK; 2) Pengembangan model pemebelajaran pembentukan karakter untuk membentuk kemandiria, disiplin dan kerja keras. Upaya ini dilakukan melalui uji coba draf I (TK. Arta Kencanan) dan uji coba II (TK. PGRI II). Uji coba dilakukan untuk memperoleh model pembelajaran pembentukan karakter untuk membentuk kemandirian, disiplin dan kerja keras pada anak TK yang dianggap sudah stabil/ajeg. Uji validitas model dilakukan dengan cara expert judgement baik untuk ahli bidang pengembangan model pembelajaran maupun ahli yang menguasi konten/materi pembentukan karakter untuk anak TK. Sedangkan uji pengembangan model (draf final) dilakukan din TK. Wijaya Serang. Model pembelajaran pembentukan karakter untuk membentuk kemandirian, disiplin dan kerja keras anak TK kelompok A dicirikan kesesuaian terhadap usia, individu, sosial dan budaya anak. Model pembelajaran pembentukan karakter tersebut dikembangkan dengan menyusun desain pembelajaran, implementasi model pembelajaran pembentukan karakter anak dan evaluasi model pembelajarannya. Dalam desain tercakup RKM dan RKH, aktivitas kegiatan pembelajaran dan evaluasi hasil pembelajaran. Dari hasil uji coba I, II dan uji draf final pembentukan karakter anak untuk kemandirian, disiplin dan kerja keras semakin meningkat. Hasil peningkatan pembelajaran pembentukan karakter dapat dilihat: 1) Anak sudah tidak tergantung orang dan guru dalam mengikuti pembelajaran di sekolah; 2) Lebih berani; 3) Lebih terbuka; 4) Sudah paham terhadap aturan/tata tertib sekolah. Sementara kondisi guru: 1) lebih mampu merealisasikan tujuan pembelajaran; 2) mampu mengembangan materi pembelajaran pembentukan karakter; 3) mampu mngembangkan aktivitas kegiatan pembelajaran pembentukan karakter dan 4) mampu mengadakan evaluasi hasil pembelajaran. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Model Pembelajaran, Pembentukan Karakter, Anak TK | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) T Technology > T Technology (General) |
|||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 21 Apr 2022 13:07 | |||||||||
Last Modified: | 18 Jul 2022 10:13 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12402 |
Actions (login required)
View Item |