Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH STRATEGI PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA SUBKONSEP SISTEM PENCERNAAN MANUSIA DI SMAN 19 KABUPATEN TANGERANG

RONDIAH, SITI (2014) PENGARUH STRATEGI PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA SUBKONSEP SISTEM PENCERNAAN MANUSIA DI SMAN 19 KABUPATEN TANGERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
PENGARUH STRATEGI PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA SUBKONSEP SISTEM PENCERNAAN MANUSIA DI~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

This study was aimed to investigate the effect of an predict-observe-explain strategy to the cognitive ability of students on human digestive system subconcept in the senior high school 19 tangerang. This study was a quasi-experimental research design with randomized control group pretest-posttest. Predict-observe�explain strategy as independent variables, and cognitive abilitiy of students as the dependent variable. This study was conducted in The High School 19 tangerang class XI Science 2st semester academic year 2014-2015. The sampling technique used in this study was simple random sampling. Class XI Science 1 as the experimental class, and class XI Science 3 as the control class. Data of this research are retrievedby multiple choice test, observation sheets, and response questionnaires. The data analysis technique was used the Mann-Whitney test to test the hypothesis. The results of hypothesis test with a significance value of 0,004 < 0,05 indicates there are differences in the average value of posttest between the experimental class and the control class. It can be interpreted that predict�observe-explain strategy effect the cognitive ability of students

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyachruroji, A.197908162005011006
Thesis advisorDarifah, Siti198002082010122002
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh strategi predict-observe�explain terhadap kemampuan kognitif siswa pada subkonsep sistem pencernaan manusia di SMAN 19 Kabupaten Tangerang. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu dengan desain penelitian randomized control group pretest�postest design. Model pembelajaran predict-observe-explain sebagai variabel bebas, dan kemampuan kognitif siswa sebagai variabel terikat. Penelitian ini dilaksanakan di SMAN 19 Kabupaten Tangerang kelas XI IPA semester 2 tahun ajaran 2014-2015. Teknik pengambilan sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah simple random sampling. Kelas XI IPA 1 sebagai kelas eksperimen, dan kelas XI IPA 3 sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan adalah tes objektif berupa pilihan ganda, lembar observasi dan angket. Teknik analisis data dengan menggunakan uji Mann-Whitney untuk menguji hipotesis. Hasil uji hipotesis dengan nilai signifikansi sebesar 0,004 < 0,05 menunjukkan terdapat perbedaan nilai rata-rata postest antara kelas kontrol dan kelas eksperimen. Hal tersebut dapat diartikan bahwa strategi predict-observe-explain berpengaruh terhadap kemampuan kognitif siswa.
Uncontrolled Keywords: Strategi Predict-Observe-Explain, Kemampuan Kognitif, Sistem Pencernaan,Predict-Observe-Explain Strategy, Cognitive Ability, digestive System
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Apr 2022 12:57
Last Modified: 25 May 2022 09:24
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/12204

Actions (login required)

View Item View Item