Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA KONSEP EKOSISTEM KELAS VII DI SMPN 1 MALINGPING

Fithriawaty, Ida (2014) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA KONSEP EKOSISTEM KELAS VII DI SMPN 1 MALINGPING. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA KONSEP EKOSISTEM KELAS VII ~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

This study aimed to determine the effect of the use problem-based learning model (problem based learning) on learning outcomes of students. Dimensions measured include content (cognitive) attitudes (affective) and skill(psychomotor). The method used is a quasi-experimental design with randomized control group pretest-posttest. This study was conducted at SMPN1 Malingping class VII semester academic year 2013/2014. The sampling technique used for this study is simple random sampling. Data retrieval research by using multiple-choice objective tests, questionnaires and observation sheets affective. Analysis of the results of hypothesis testing using t-test at significance level α = 0,05. Based on the results of research conducted show that the cognitive abilities is 3,1 into good category, affective abilities is 3,34 and psikomotorik abilities is 3,6 all three are very good category. So it can be concluded that there is influence of the use of problem-based learning model (PBL) on student learning outcomes.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSjaifuddin, Sjaifuddin196803012002131002
Thesis advisorRomlah Noer Hodijah, Siti197906202006042016
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan model pembelajaran berbasis masalah (problem based learning) terhadap hasil belajar siswa. Aspek yang diukur meliputi aspek konten (kognitif), sikap (afektif) dan keterampilan (psikomotorik). Metode yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan desain Randomized Control Group Pretest-Posttest. Penelitian ini dilaksanakan di SMPN 1 Malingping kelas VII semester II tahun ajaran 2013/2014. Teknik pengambilan sampel yang digunakan selama penelitian ini adalah simple random sampling. Pengambilan data penelitian dengan menggunakan tes objektif pilihan ganda, angket afektif dan lembar observasi. Hasil analisis hipotesis dilakukan menggunakan uji-t pada taraf signifikansi α = 0,05. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan menunjukan bahwa kemampuan kognitif siswa yaitu 3,1 dalam kategori baik, kemampuan afektif siswa yaitu 3,34 dan kemampuan psikomotor yaitu 3,6 yang keduanya berada dalam kategori sangat baik. Sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh penggunaan model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap hasil belajar siswa.
Uncontrolled Keywords: Learning Model of Problem Based Learning (PBL), Learning Outcomes, and Ecosystems Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL), Hasil Belajar, dan Ekosistem
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 13 Apr 2022 13:06
Last Modified: 15 Apr 2022 21:17
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11931

Actions (login required)

View Item View Item