MARYATI, MARYATI (2014) PENGARUH PEMBERIAN PEKERJAAN RUMAH DAN SIKAP SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN KIMIA KELAS XII IPA MAN CILEGON. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
PENGARUH PEMBERIAN PEKERJAAN RUMAH SIKAP DAN SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJAR.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Abstract
Thesis, Instructional Technology Programme, Post graduate of Sultan Ageng Tirtayasa Unversity, 2014. This study objective was to determine: 1) The difference of students learning result on chemistry in learning by giving homework and giving seatwork; 2) The difference of students learning result in positive attitude and negative attitude on chemistry subject; 3) The interaction between giving homework and students attitude toward learning result; 4) The difference of students learning result between giving homework and giving seatwork to the positive attitude student; 5) The difference of students learning result between giving homework and giving seatwork to the negative attitude student.The population is the twelfth grade of science at MAN Cilegon about 120 students. The method of selecting samples was random sampling. The amount of sample was 80 students divided in 40 students as experiment class and 40 students as control class. The instrument used to measure the students attitude was Likert scale survey. The data of learning and test result in chemistry was collected. The research method used treatment by level 2x2 and hipothesis experiment and two ways ANOVA. The results are:1) There is an influence of giving homework towards students learning result in chemistry subject. This was perfomed an F v count (8,871) is higher than F table (4,15); 2) There is aninfluence of the students attitude toward students learning result in chemistry subject. This was perfomed on F count (32,79) is higher than F table (4,15); 3) there is not an interaction between giving homework and student attitude toward learning result in chemistry subject. This performed F count (1,75) is lower r than F table (4,15). The expected outcome of this research is to increase the quality of education. Giving homework increase the students learning result. But, this is not level on learning chemistry, the basic skills of the teacher and the interaction of the students to the environment, the media and source of learning included have an aimpotant role
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui:1) Perbedaan hasil belajar siswa pada mata pelajaran kimia antara pembelajaran dengan pemberian PR dan pemberian seatwork, 2) Perbedaan hasil belajar siswa dengan sikap positif dan siswa dengan sikap negatif pada mata pelajaran kimia, 3) Interaksi antara pemberian PR dengan sikap siswa terhadap hasil belajar, 4) Perbedaan hasil belajar siswa antara pemberian PR dengan sikap siswa positif dan pemberian seatwork dengan sikap siswa positif, 5) perbedaan hasil belajar antara pemberian PR dengan sikap siswa negatif dan pemberian seatwork dengan sikap siswa negatif. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XII IPA MAN Cilegon yang berjumlah 120. Penarikan sampel dilakukan dengan sampel acak (random sampling). Sampel dalam penelitian ini berjumlah 80 siswa yang terdiri dari 40 siswa kelas eksperimen dan 40 siswa sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan untuk mengukur sikap siswa adalah angket model skala Likert. Data hasil belajar kimia dikumpulkan dengan tes hasil belajar kimia. Metode yang dipakai adalah treatment by level 2 x 2 dan uji hipotesis menggunakan ANOVA dua jalur. Hasil penelitian menunjukkan: 1) Terdapat pengaruh pemberian pekerjaan rumah terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran kimia, hal ini dilihat dari nilai F hitung (8,871) lebih besar daripada F vi tabel (4,15) ; 2) Terdapat pengaruh sikap siswa terhadap hasil belajar kimia. Hal ini dapat dilihat pada F hitung (32,79) lebih besar daripada F tabel (4,15); 3) Tidak terdapat interaksi antara pemberian pekerjaan rumah dengan sikap siswa terhadap hasil belajar kimia. Hal ini dapat dilihat dari F hitung (1,75) lebih kecil daripada F tabel (4,15). Hasil penelitian ini diharapkan berguna bagi perbaikan mutu pendidikan dengan mempertimbangkan simpulan penelitian. Pemberian PR berpengaruh pada peningkatan hasil belajar siswa. Namun, pemberian PR tidak mampu mendorong tingkat kesukaan siswa pada mata pelajaran kimia, keterampilan dasar mengajar guru dan interaksi siswa dengan lingkungan termasuk media dan sumber belajar juga ikut berperan | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Homework, seatwork, students learning result, studens attitude Pekerjaan Rumah, Seatwork, Hasil Belajar Siswa, Sikap Siswa | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) T Technology > T Technology (General) |
|||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 02 Apr 2022 23:47 | |||||||||
Last Modified: | 02 Apr 2022 23:47 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11483 |
Actions (login required)
View Item |