Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PEMBELAJARAN TEMATIK DAN PENGGUNAAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF TERHADAP PENINGKATAN KREATIVITAS ANAK USIA DINI DI PAUD CAHAYA NUSANTARA KOTA SERANG TAHUN AJARAN 2011/2012

Astiyaningsih, Dwiyanti (2012) PENGARUH PEMBELAJARAN TEMATIK DAN PENGGUNAAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF TERHADAP PENINGKATAN KREATIVITAS ANAK USIA DINI DI PAUD CAHAYA NUSANTARA KOTA SERANG TAHUN AJARAN 2011/2012. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENGARUH PEMBELAJARAN TEMATIK DAN PENGGUNAAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF TERHADAP PENINGKATAN KREATIVITAS ANAK USIA DINI DI P~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Thesis: Learning Technology Department Postgraduate Program Sultan Ageng Tirtayasa University. The objectives of the research was to find out: 1). How the influence of learning based on theme toward the improvement of toddlers’ creativity in PAUD Cahaya Nusantara Serang City School Year 2011/2012. 2). How the influence of using educative game tools toward the improvement of toddlers’ creativity in PAUD Cahaya Nusantara Serang City School Year 2011/2012.This was an experiment research, located in PAUD Cahaya Nusantara Serang City. Collecting sample technique was randomly, the research sample consisted of 50 respondents who involved experiment and control group. Research data was gathered by using test and observation. The reliability of instrument test was determined by using alpha formulation from Cronbach and achievement motivating by using Kuder Richarson formulation. The validity test used Biserial Coefficient. Whereas, the validity of questionnaire items of achievement motivating used coefficient of Product Moment Correlation. Based on the calculation result, it could be obtained that - t count < - t table (-11, 466 < - 2, 0645). So, it could be summarized that the learning based on theme had significant effect toward the toddlers’ creativity improvement in PAUD Cahaya Nusantara Serang City. Besides, it was obtained that there was significant differences between the average score of study result improvement of experiment group students who have got learning based on theme treatment with the control group who haven’t got the treatment where the study result improvement of experiment group was higher than the control group. The hypothesis analysis was obtained that - t count > - t table (6, 474 > 2, 001). On the other hands, it could be summarized that learning based on theme was more effective in influence the students’ creativity improvement than conventional learning model. In this research also was obtained that there was significant contribution from the using educative game tools toward the improvement toddlers’ creativity of experiment class in PAUD Cahaya Nusantara Serang City. It could be seen from the analysis - t count > - t table , t count = 2, 377 for experiment and t table = 2, 011

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSholih, Sholih196006141987021002
Thesis advisorRusdiyani, Isti19640228199012001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui : (1) bagaimana pengaruh pembelajaran tematik terhadap peningkatan kreatifitas anak usia dini di PAUD Cahaya Nusantara Kota Serang Tahun ajaran 2011/2012 (2) Bagaimana pengaruh penggunaaan alat permainan edukatif terhadap peningkatan kreatifitas anak usia dini di PAUD Cahaya Nusantara kota Serang Tahun ajaran 2011/2012. Penelitian ini termasuk penelitian eksperimen, adapun lokasi penelitiannya di PAUD Cahaya Nusantara Kota Serang . Tehnik pengambilan sampel secara random, sampel penelitian terdiri dari 50 responden yang terdiri dari kelompok eksperimen dan kontrol. Data penelitian dikumpulkan dengan menggunakan tehnik tes dan observasi. Reliabilitas instrument tes hasil belajar ditentukan dengan menggunakan rumus alpha dari cronbach. Untuk validitas tes hasil belajar dengan menggunakan Koefisien Biserial. Dari hasil perhitungan diperoleh nilai (-11,466< -2,064) . Sehingga dapat disimpulkan bahwa, pembelajaran tematik memiliki pengaruh yang signifikan terhadap peningkatan kreatifitas anak usia dini di PAUD Cahaya Nusantara Kota Serang. Selain itu diperoleh ada perbedaan yang signifikan antara rata-rata skor peningkatan hasil belajar matematika siswa kelompok eksperimen yang mendapat perlakuan pembelajaran tematik dengan kelompok kontrol yang tidak mendapat perlakuan dimana peningkatan hasil belajar kelompok eksperimen lebih tinggi dibanding peningkatan hasil belajar kelompok kontrol. Dengan analisis hipotetis diperoleh nilai > ( 6,474 >2,001). Dengan kata lain disimpulkan bahwa pembelajaraan tematik lebih efektif dalam mempengaruhi peningkatan kreatifitas peserta didik dibandingkan model pembelajaran konvesional. Hasil penelitian ditemukan lagi bahwa adanya kontribusi yang signifikan dari penggunaan alat permainan edukatif terhadap peningkatan kreatifitas anak usia dini di PAUD Cahaya Nusantara Kota Serang pada kelas eksperimen. Hal ini bisa dilihat dari perhitungan analisis untuk > Untuk = 2,377 untuk kelas eksperimen dan = 2,011
Uncontrolled Keywords: Learning based on Theme, Educative Game Tools, The Creativity Improvement. Pembelajaran Tematik, Alat Permaianan Edukatif, Peningkatan Kreatifitas
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 02 Apr 2022 23:30
Last Modified: 02 Apr 2022 23:30
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11482

Actions (login required)

View Item View Item