RACHMAWATI, IKA (2015) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA MELALUI METODE MIND MAPPING Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas III SDN Daan Mogot 3 Kecamatan Tangerang Kota Tangeran. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA MELALUI METODE MIND MAPPING_compressed.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (37MB) |
Abstract
Objective of this research is to increase the activity and student learning outcomes in Science subjects matter of natural resources (water) by using mind mapping method. This research uses class action research the conducted in two cycles, each cycle consisting of two meetings. Each meeting consists of planning, implementation, observation, and reflection. Data collection techniques in this study using a multiple-choice test that is performed at the end of each cycle, the observation sheet, interview, and documentation. Based on the research conducted on each cycle there is an increase in activity learning students, the average student activity increased 21% of 65% the percentage of first cycle and the second cycle of 86%. In the first cycle of learning the average value of student learning outcomes is 66,67 with the percentage of completeness 69%. While the results of the test on the second cycle students' average score is 77,11 with a percentage of 89%. The test results classified by category Good for student learning outcomes have reached the expected success indicators (≥85%) and exceeds the specified value KKM. It shows that through the mind mapping method in the material natural resources (water) can increase student learning outcomes third grade government primary schools Daan Mogot 3 Tangerang
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan dari penelitian ini untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA materi sumber daya alam (air) melalui metode mind mapping. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus, setiap siklusnya terdiri dari dua pertemuan. Setiap pertemuan terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan tes pilihan ganda yang dilakukan pada setiap akhir siklus, lembar observasi, wawancara, dan dokumentasi. Berdasarkan penelitian yang dilakukan pada setiap siklusnya terdapat peningkatan aktivitas belajar siswa , rata-rata aktivitas siswa meningkat 21% dari persentase siklus I yaitu 65% dan siklus 2 yaitu 86%. Pada pembelajaran siklus I nilai rata-rata hasil belajar siswa yaitu 66,67 dengan persentase ketuntasan 69%. Sedangkan hasil tes pada siklus II nilai rata-rata siswa yaitu 77,11 dengan persentase 89%. Hasil tes tersebut tergolong dengan kategori Baik karena hasil belajar siswa sudah mencapai indikator keberhasilan (≥85%) yang diharapkan dan melebihi nilai KKM yang ditetapkan, maka penelitian ini dikatakan berhasil. Ini menunjukkan bahwa melalui metode mind mapping pada materi sumber daya alam (air) dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas III SDN Daan Mogot 3 Tangerang. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Hasil belajar siswa /Pembelajaran IPA /Metode Mind Mapping /Hasil Belajar Siswa. Student learning , Learning science, Mind Mapping Method, Results of Student Learning | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 01 Apr 2022 10:39 | |||||||||
Last Modified: | 01 Apr 2022 10:39 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11352 |
Actions (login required)
View Item |