Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH METODE PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING DAN KECERDASAN EMOSIONAL SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA PADA MATERI BESARAN DAN SATUAN KELAS X DI SMAN 1 PANGGARANGAN

Haris Sudrajat, Fasgar (2016) PENGARUH METODE PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING DAN KECERDASAN EMOSIONAL SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA PADA MATERI BESARAN DAN SATUAN KELAS X DI SMAN 1 PANGGARANGAN. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH METODE PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

This research was motivated by the low average score of civic education subjects and students are less active in learning civic education in SMAN 1 panggarangan. The research was aimed to find out the influence of the method of guided inquiry learning and emotional intelligence of student to lear physics results in material quatities and unit class X SMAN 1 Panggarangan. Population of the research was four classes and two classes were taken randomly as sample. One class was taken as experimental group and the other as a control group. It was conducted in SMA Negeri 1 panggarangan which is located in sukajadi and panggarangan sub district. The research was conducted in odd semester of academic year 2015/2016. The method was used is experimental. The data was gained by using a questionnaire to measure critical thinking skill and achievement test with multiple choice questions as much as 23 numbers. For the statistical hypothesis testing, the research used ANOVA two way with the processing of the data using Microsoft Excel 2007. 1) learning outcomes of guided inquiry is better than using a conventional (lecture) (Fhit 36,772 > Ftab 4,09), 2) students with high emotional intelligence is better than students with low emotional intelligence (Fhit 36,772 > Ftab 4,09), 3) there is no significant interaction between the guided inquiry and emotional intelligence on learning achievement (Fhit 36,772 > Ftab 4,09) . 4) students’ learning achievement in guided inquiry high emotional intelligence is higher than the conventional method of high intelligence (Fhit 7,00 > Ftab 4,35). 5) students’ learning achievement in the guided inquiry method of high emotional intelligence is higher than the conventional method of low emotional intelligence (Fhit 4,360 > Ftab 4,35). 6) students’ learning achievement in the guided inquiry method of high emotional intelligence is higher than the guided inquiry low emotional intelligence (Fhit 7,760 > Ftab 4,35). 7) students’ learning achievement in the conventional method of high emotional intelligence there is no significant difference with the conventional method of low emotional intelligence (Fhit 3,988 < Ftab 4,35)

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHIDAYAT, SHOLEH195805091984031003
Thesis advisorMARYANI, YEYEN196308111990092001
Additional Information: belajar pada mata pelajaran fisika dan kurang aktifnya siswa proses pembelajaran fisika di SMA Negeri 1 Panggarangan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dan Kecerdasan Emosional siswa Terhadap Hasil Belajar Fisika pada Materi Besaran Dan Satuan Kelas X SMAN 1 Panggarangan. Populasi dari penelitian ini adalah 4 kelas dan sampel 2 kelas yang diambil secara acak atau random sampling. 1 kelas sebagai kelas eksperimen dan 1 kelas sebagai kelas kontrol. Lokasi penelitian adalah SMA Negeri 1 Panggarangan yang terletak di Desa Sukajadi kecamatan Panggarangan. Penelitian ini dilaksanakan pada semester I tahun pelajaran 2015-2016. Metodelogi penelitian yang digunakan adalah eksperimen. Data penelitian diperoleh dengan menggunakan instrumen penelitian berupa angket untuk mengukur kecerdasan emosional dan tes hasil belajar dengan soal pilihan ganda sebanyak 23 nomor. Untuk uji hipotesis statistik menggunakan Anova dua jalur dengan pengolahan data menggunakan Microsoft Excel 2007. 1) hasil belajar dengan Metode Inkuiri Terbimbing lebih baik dibandingkan menggunakan konvensional (ceramah) (Fhit 36,772 > Ftab 4,09), 2) hasil belajar siswa dengan kecerdasan emosional tinggi lebih baik dibandingkan siswa dengan kecerdasan emosional rendah (Fhit 36,772 > Ftab 4,09), 3) terdapat pengaruh interaksi yang signifikan antara metode Inkuiri Terbimbing dan kecerdasan emosional terhadap hasil belajar (Fhit 36,772 > Ftab 4,09). 4) hasil belajar siswa metode Inkuiri terbimbing kecerdasan emosional tinggi lebih tinggi dibandingkan metode konvensional kecerdasan tinggi(Fhit 7,00 > Ftab 4,35). 5) hasil belajar siswa metode Inkuiri terbimbing kecerdasan emosional lebih tinggi dari metode konvensional kecerdasan emosional rendah (Fhit 4,360 > Ftab 4,35). 6) hasil belajar siswa menggunakan metode inkuiri terbimbing kecerdasan emosional tinggi lebih tinggi dibandingkan dengan metode inkuiri tembimbing kecerdasan emosional rendah (Fhit 7,760 > Ftab 4,35). 7) hasil belajar siswa menggunakan metode konvensional kecerdasan emosional tinggi tidak terdapat perbedaan secara signifikan dengan metode konvensional kecerdasan emosional rendah (Fhit 3,988 < Ftab 4,35).
Uncontrolled Keywords: Guided inquiry method, emotional intellegence, learning achievement Metide inkuiri terbimbing, Kecerdasan emosional, hasil belajar
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 30 Mar 2022 13:16
Last Modified: 30 Mar 2022 13:16
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/11120

Actions (login required)

View Item View Item