Mutoharoh, Mutoharoh (2016) HUBUNGAN PROGRAM PARENTING DAN BIMBINGAN ORANGTUA DENGAN MOTIVASI BELAJAR ANAK USIA DINI DI PAUD NONFORMAL KECAMATAN KRAMATWATU KABUPATEN SERANG. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
HUBUNGAN PROGRAM PARENTING DAN BIMBINGAN ORANT TUA DENGAN MOTIVASI BELAJAR ANAK USIA DINI DI PAUD NONFORMAL KEC KRAMATWATU KAB SERANG.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (6MB) |
Abstract
The family as the first school and the school as a second education should always be jointly educating and guiding children. there are many activities that can be done, in this case is a parenting program that aims to harmonize family and school education. the purpose of this study was to determine: 1) the relationship between parenting programs with early childhood learning motivation; 2) the relationship between parental guidance with early childhood learning motivation; 3) the relationship of parenting and parental guidance programs with early childhood learning motivation. This research is a correlational study. Number of sample set of 70 people. The technique of collecting data using questionnaires. The results showed: 1) there is a positive and significant relationship between parenting programs with early childhood learning motivation in the District Non-formal Kramatwatu Serang District. Positive relationship indicated by the correlation coefficient of 0.662 and the coefficient of determination of 43.8%. This means, the better parenting program, the better the motivation of early childhood learning; 2) there is a positive and significant relationship between parental motivation to learn early childhood in the District Non-formal Kramatwatu Serang District. Positive relationship indicated by the correlation coefficient of 0.702 and the coefficient of determination of 49.3%. This means, the better the guidance of parents, it will be better the motivation of early childhood learning; 3) there is a significant positive relationship and parenting programs and counseling of parents with early childhood learning motivation in the District Non-formal Kramatwatu Serang District. The positive relationship indicated by the correlation coefficient of 0.726 and the coefficient of determination of 52.7%. This means, the better parenting program and guidance of parents, it will be better the motivation of early childhood learning.
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Keluarga sebagai tempat pendidikan pertama dan sekolah sebagai tempat pendidikan kedua harus senantiasa bersama sama mendidik dan membimbing anak. ada berbagai kegiatan yang bisa dilakukan, dalam hal ini adalah program parenting yang bertujuan untuk menyelaraskan pendidikan keluarga dan sekolah. tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui: 1) hubungan antara program parenting dengan motivasi belajar anak usia dini; 2) hubungan antara bimbingan orang tua dengan motivasi belajar anak usia dini; 3) hubungan program parenting dan bimbingan orangtua dengan motivasi belajar anak usia dini di PAUD Nonformal Kecamatan Kramatwatu. Jenis penelitian ini adalah penelitian korelasional. Jumlah sampel penelitian ditetapkan 70 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan angket. Hasil penelitian menunjukkan: 1) terdapat hubungan positif dan signifikan antara program parenting dengan motivasi belajar anak usia dini di PAUD Nonformal Kecamatan Kramatwatu Kabupaten Serang. Hubungan positif ditunjukkan oleh koefisien korelasi sebesar 0,662 dan koefisien determinasi sebesar 43,8%. Hal ini berarti, semakin baik program parenting, maka akan semakin baik pula motivasi belajar anak usia dini; 2) terdapat hubungan positif dan signifikan antara bimbingan orang tua dengan motivasi belajar anak usia dini di PAUD Nonformal Kecamatan Kramatwatu Kabupaten Serang. Hubungan positif ditunjukkan oleh koefisien korelasi sebesar 0,702 dan koefisien determinasi sebesar 49,3%. Hal ini berarti, semakin baik bimbingan orang tua, maka akan semakin baik pula motivasi belajar anak usia dini; 3) terdapat hubungan positif dan signifikan program parenting dan bimbingan orang tua dengan motivasi belajar anak usia dini di PAUD Nonformal Kecamatan Kramatwatu Kabupaten Serang. Hubungan positif tersebut ditunjukkan oleh koefisien korelasi sebesar 0,726 dan koefisien determinasi sebesar 52,7%. Hal ini berarti, semakin baik program parenting dan bimbingan orang tua, maka akan semakin baik pula motivasi belajar anak usia dini. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | parenting programs, parental guidance, motivation to learn program parenting, bimbingan orang tua, motivasi belajar | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) T Technology > T Technology (General) |
|||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 29 Mar 2022 10:41 | |||||||||
Last Modified: | 29 Mar 2022 10:41 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10908 |
Actions (login required)
View Item |