Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Quantum Learning Pada Mata Pelajaran IPS

Daudi, Achmad Ambang (2015) Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Quantum Learning Pada Mata Pelajaran IPS. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Quantum Learning Pada Mata Pelaj.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

This research entitled Improving Students’ Learning OutcomeThrough Quantum Learning Model in Social Science at the Five Grade Students of SDN Kamasan. The research was a Classroom Action Research by using Kemmis dan Mc.Taggart research model which consisted of two cycles. Every cycle consisted of planning, observation, and reflection. This research aimed to lead the students in memorizing school subject easily, to be active, and to improve students’ outcome Through Quantum Learning on Social Science subject. The activeness of students was gained from observation result, in observation sheet and photos proof. Meanwhile the students’ outcome was gained from test result. The research result showed that there was an improvement in students’ activeness and students’ outcome. In cycle 1 of 1 st meeting, the activeness of students reached 56.25% and categorized as Minus category. And in the 2 ii nd meeting, the activeness of students reached 81.25% and categorized as good category, while the average of students’ outcome score reached 71.14 with 75.68% students successfully reached over the minimal score. And in cycle II of 1 st meeting, the activeness of students reached 87.5% categorized as excellent category. And in the 2 nd meeting, the activeness of students reached 93.75% categorized as excellent category, while the average of students’ outcome score reached 80.62 with 94.59% students successfully reached over the minimal score. In conclusion, the application of Quantum Learning model could improve students’ activeness and students’ outcome significantly.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyarbini, Asnawi195207261981031002
Thesis advisorHakim, Zeri Rahman198003313010121002
Additional Information: Penelitian ini berjudul Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Quantum Learning Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) di Kelas V SDN Kamasan. Penelitian dilaksanakan di SDN Kamasan Kecamatan Keramatwatu Kabupaten Serang. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan menggunakan model penelitian Kemmis dan Mc.Taggart yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, observasi dan refleksi. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas V SDN Kamasan dengan menggunakan model Quantum Learning dalam pembelajaran IPS. Keaktifan siswa diperoleh dari hasil pengamatan berupa lembar observasi dan foto, sedangkan hasil belajar siswa diperoleh dari hasil tes. Hasil penelitian menunjukkan terjadi peningkatan pada keaktifan siswa dan hasil belajar siswa. Pada siklus I pertemuan ke-1 keaktifan siswa mencapai persentase 56.25% pada kategori kurang dan pertemuan ke-2 keaktifan siswa mencapai persentase 81.25% pada kategori baik, sedangkan nilai hasil belajar siswa mencapai rata-rata 71,14 dengan 75.68 % dari jumlah siswa yang mencapai KKM. Pada siklus II pertemuan ke-1 keaktifan siswa mencapai 87.5% pada kategori baik dan pertemuan ke-2 keaktifan siswa mencapai 93.75% pada kategori sangat baik, sedangkan nilai hasil belajar siswa mencapai rata-rata 80,62 dengan 94.59 % jumlah siswa yang mencapai KKM. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa Penerapan Model Quantum Learning dapat meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa secara signifikan.
Uncontrolled Keywords: Students’ Outcome, Social Science Subject, Quantum Learning model Hasil Belajar, Pembelajaran IPS, model Quantum Learning
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 26 Mar 2022 21:56
Last Modified: 26 Mar 2022 21:56
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/10792

Actions (login required)

View Item View Item