TY - THES N2 - This study aims to develop and determine the feasibility of articulate storyline learning media on environmental pollution material to improve environmental literacy. The method used in this study is Research & Development with the Sugiyono model. The study was conducted at SMAN 9 Tangerang Regency and Sultan Ageng Tirtayasa University. The subjects of the study consisted of 3 material experts, 3 media experts, 14 grade X students, and 1 biology teacher. The material expert test obtained an average score of 84.2%, the media expert test obtained a score of 88.6%, the product trial by students obtained an average score of 85.6% and the product trial by biology teachers obtained an average score of 95.7%. Based on the results of the assessment of the articulate storyline learning media on environmental pollution material to support environmental literacy, it is very feasible to be used in the biology learning process, especially environmental pollution material. M1 - sarjana AV - restricted PB - UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA ID - eprintuntirta53111 Y1 - 2025/07/29/ N1 - Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan mengetahui kelayakan media pembelajaran articulate storyline pada materi pencemaran lingkungan untuk meningkatkan literasi lingkungan. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah Research & Development dengan model Sugiyono. Penelitian dilakukan di SMAN 9 Kabupaten Tangerang dan Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Subjek penelitian terdiri dari 3 ahli materi, 3 ahli media, 14 peserta didik kelas X, dan 1 guru biologi. Uji ahli materi memperoleh nilai rata-rata 84,2%, uji ahli media memperoleh nilai 88,6%, uji coba produk oleh siswa memperoleh nilai rata-rata 85,6% dan uji coba produk oleh guru biologi memperoleh nilai rata-rata 95,7%. Berdasarkan hasil penilaian media pembelajaran articulate storyline pada materi pencemaran lingkungan untuk mendukung literasi lingkungan sangat layak digunakan pada proses pembelajaran biologi khususnya materi pencemaran lingkungan. UR - https://eprints.untirta.ac.id/53111/ EP - 216 TI - PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ARTICULATE STORYLINE PADA MATERI PENCEMARAN LINGKUNGAN UNTUK MENDUKUNG LITERASI LINGKUNGAN A1 - AMALIA, FUTIHATUN NUR ER -