%X Mathematics is a science that is often related to everyday human life. Therefore, knowledge and skills in mathematics are required. However, at every school level mathematics is often considered a difficult subject. From the difficulties faced, a problem arises, one of which is the numeracy skills of students which are considered still low. Therefore, this study aims to determine the improvement of numeracy skills between control classes that apply conventional learning and experimental classes that apply digital educational game-based learning media. Therefore, this research utilizes Educaplay game media in the learning process. The research samples in this study were two classes from VIII, namely VIII B as the experimental class and VIII C as the control class. With this game, students can improve numeracy skills by conducting quantitative research methods of quasi-experimental design in the form of pre-test and post-test in experimental and control classes which can be seen from the results of the average N-gain score in the experimental class of 0.773 or as many as 80% of students in the experimental class who received treatment were in the high category. The use of educaplay games is effectively used to improve the numeracy skills of junior high school students, as evidenced by the average N-gain percent value of 77.2981. This can be seen from the increase in students' pre-test and post-test after using the Educaplay game compared to before use. It can be concluded that Educaplay game media is effective in improving numeracy skills in junior high school students. %I UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA %O Matematika merupakan ilmu yang sering berkaitan dengan kehidupan manusia sehari-hari. Oleh karena itu, diperlukan pengetahuan dan keterampilan dalam matematika. Namun, disetiap jenjang sekolah matematika seringkali dianggap sebagai mata pelajaran yang sulit. Dari kesulitan yang dihadapi tersebut timbul suatu permasalahan, salah satunya adalah kemampuan numerasi pada siswa yang dinilai masih rendah. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan numerasi antara kelas kontrol yang menerapkan pembelajaran konvensional dan kelas eksperimen yang menerapkan media pembelajaran berbasis game edukasi digital. Oleh karena itu, penelitian ini memanfaatkan media game Educaplay dalam proses pembelajaran. Sampel penelitian dalam penelitian ini sebanyak dua kelas dari VIII, yaitu VIII B sebagai kelas eksperimen dan VIII C sebagai kelas kontrol. Dengan game ini, siswa dapat meningkatkan kemampuan numerasi dengan melakukan metode penelitian kuantitatif desain quasi eksperimen berupa pre-test dan post-test pada kelas eksperimen dan kontrol yang dapat dilihat dari hasil rata-rata N-gain skor pada kelas eksperimen sebesar 0.773 atau sebanyak 80% siswa pada kelas eksperimen yang mendapatkan perlakuan termasuk kategori tinggi. Penggunaan game educaplay efektif digunakan untuk meningkatkan kemampuan numerasi siswa Sekolah Menengah Pertama, dibuktikan dengan nilai rata-rata N-gain persen sebesar 77,2981. Hal ini terlihat dari peningkatan pre-test dan post-test siswa setelah menggunakan game Educaplay dibandingkan dengan sebelum penggunaan. Dapat disimpulkan bahwa media game Educaplay efektif dalam meningkatkan kemampuan numerasi pada siswa Sekolah Menengah Pertama. %D 2025 %A NURHALIZA MULYANTI LESTARI %K Educaplay; Digital Educational Game; Mathematic; Numeracy Educaplay; Game Edukasi Digital; Matematika; Numerasi %T EFEKTIVITAS GAME EDUCAPLAY DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN NUMERASI PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA %L eprintuntirta50516