%0 Thesis %9 S1 %A Muharromah, Selvi Kurnia %A UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA, %A FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN, %A JURUSAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, %B PENDIDIKAN MATEMATIKA %D 2025 %F eprintuntirta:49870 %I UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA %K Student Numeracy Skills, Problem Based Learning, Quizwhizzer. Kemampuan Numerasi Siswa, Problem Based Learning, Quizwhizzer. %P 216 %T Pengaruh Model Problem-Based Learning Menggunakan Quizwhizzer Sebagai Game Interaktif Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa %U https://eprints.untirta.ac.id/49870/ %X The Effect of Problem-Based Learning Model Using Quizwhizzer as an Interactive Game on Students' Numeracy Skills. This research is motivated by the low numeracy skills of students, one of which is caused by the application of mathematics learning models that are not optimal. Therefore, a learning model that can improve students' numeracy skills is needed. One of them is Problem-Based Learning model using Quizwhizzer as an interactive game. The purpose of this study is to determine the numeracy skills of students who use the Problem-Based Learning model with Quizwhizzer as an interactive game better than those who only use the Problem-Based Learning model. This study used a quantitative approach with a Quasi Experiment design type Nonequivalent Control Group Design. The sample consisted of two classes selected by purposive sampling technique, namely class VII B as the experimental class and class VII A as the control class. The experimental class was given a Problem-Based Learning model using Quizwhizzer as an interactive game while the control class was only given Problem Based Learning. The teaching material used in this study is social arithmetic. The results of this study concluded that there was an effect of using the Problem-Based Learning (PBL) model using Quizwhizzer as an interactive game on improving students' numeracy skills. %Z Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan numerasi siswa, yang salah satunya disebabkan oleh penerapan model pembelajaran matematika yang belum optimal. Oleh karena itu, dibutuhkan model pembelajaran yang dapat meningkatkan kemampuan numerasi siswa. Salah satunya adalah model Problem Based Learning menggunakan Quizwhizzer sebagai game interaktif. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kemampuan numerasi siswa yang menggunakan model Problem-Based Learning dengan Quizwhizzer sebagai Game interaktif lebih baik dari pada yang hanya menggunakan model Problem Based Learning. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain Quasi Eksperimen tipe Nonequivalent Control Group Design. Sampel terdiri dari dua kelas yang dipilih secara teknik purposive sampling yaitu kelas VII B sebagai kelas eksperimen dan kelas VII A kelas kontrol. Kelas eksperimen diberikan model pembelajaran Problem-Based Learning menggunakan Quizwhizzer sebagai game interaktif sedangkan kelas kontrol hanya diberikan pembelajaran Problem Based Learning. Materi ajar yang digunakan pada penelitian ini yaitu aritmatika sosial. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa terdapat pengaruh dari penggunaan model Problem-Based Learning (PBL) menggunakan Quizwhizzer sebagai game interaktif terhadap peningkatan kemampuan numerasi siswa.