TY - THES Y1 - 2025/// ID - eprintuntirta49057 PB - UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA AV - restricted N2 - This study examines the cross-cultural adaptation and intercultural communication experiences of Pattani Thai students at the State Islamic University (UIN) Sultan Maulana Hasanudin Banten, Indonesia. Using a qualitative ethnomethodological approach, it explores how these students navigate cultural differences, communication challenges, and adaptation processes in a new academic environment. The research employs Young Yun Kim's cross-cultural adaptation theory as its framework and collects data through non-participant observation, in-depth interviews, and documentation from four Pattani Thai students.The findings reveal that successful adaptation is shaped by previous cross-cultural exposure, language proficiency, and institutional support. Students employ various adaptation strategies, including selective integration and cultural engagement, while preserving their Islamic identity. Effective adaptation involves balancing cultural preservation with new cultural learning, requiring individual effort and institutional support.Communication competence is pivotal, as students develop verbal and non-verbal strategies to overcome language barriers. These strategies enable them to navigate intercultural interactions effectively and maintain academic and social integration.This study highlights the unique challenges faced by students from conservative backgrounds adjusting to diverse environments in Islamic higher education. The research contributes to understanding international student adaptation by emphasizing the interplay between individual and institutional factors in fostering successful integration and cultural negotiation.By examining these dynamics, the study provides insights into creating supportive environments for international students in similar contexts, particularly for those with shared religious but diverse cultural frameworks. M1 - masters KW - Cross-cultural adaptation KW - Intercultural communication KW - Pattani students KW - Islamic higher education KW - Cultural Adaptasi lintas budaya KW - Komunikasi antarbudaya KW - Mahasiswa Pattani KW - Pendidikan tinggi Islam KW - Budaya A1 - Hekmatyar, Feldi EP - 194 TI - FENOMENA ADAPTASI LINTAS BUDAYA DAN KOMUNIKASI ANTARBUDAYA ( STUDI PENGALAMAN MAHASISWA PATTANI THAILAND DI UIN BANTEN) UR - https://eprints.untirta.ac.id/49057/ N1 - Penelitian ini mengkaji pengalaman adaptasi lintas budaya dan komunikasi antarbudaya mahasiswa asal Pattani, Thailand, di Universitas Islam Negeri (UIN) Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif etnometodologi, penelitian ini mengeksplorasi bagaimana para mahasiswa tersebut menghadapi perbedaan budaya, tantangan komunikasi, dan proses adaptasi di lingkungan akademik yang baru.Kerangka teori penelitian ini menggunakan teori adaptasi lintas budaya Young Yun Kim dan mengumpulkan data melalui observasi nonpartisipan, wawancara mendalam, dan dokumentasi terhadap empat mahasiswa Pattani. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adaptasi yang berhasil dipengaruhi oleh paparan lintas budaya sebelumnya, kemampuan berbahasa, dan dukungan institusi. Mahasiswa menerapkan berbagai strategi adaptasi, termasuk integrasi selektif dan keterlibatan budaya, sembari mempertahankan identitas Islami mereka.Proses adaptasi perlu melibatkan keseimbangan antara pelestarian budaya asal dan pembelajaran budaya baru, yang memerlukan upaya individu serta dukungan institusi. Kompetensi komunikasi menjadi faktor penting, dengan mahasiswa mengembangkan strategi verbal dan nonverbal untuk mengatasi hambatan bahasa. Strategi ini memungkinkan mereka menjalani interaksi antarbudaya secara efektif serta mempertahankan integrasi akademik dan sosial. Penelitian ini menyoroti tantangan unik yang dihadapi mahasiswa dari latar belakang konservatif dalam menyesuaikan diri di lingkungan pendidikan tinggi Islam yang beragam. Penelitian ini memberikan kontribusi untuk memahami adaptasi mahasiswa internasional dengan menekankan interaksi antara aspek internal dan lingkungan eksternal dalam mendorong integrasi dan negosiasi budaya yang sukses. Dengan mengkaji dinamika tersebut, penelitian ini memberikan wawasan untuk menciptakan lingkungan yang mendukung bagi mahasiswa internasional dalam konteks serupa, khususnya mereka yang memiliki kesamaan agama tetapi keragaman budaya. ER -