%X This research is a type of research and development that aims to produce learning media for the internet of things with ESP32. This development is the development of learning media for the internet of things with ESP32 to answer the problem of the unavailability of the main component of the internet of things, namely ESP32 in the robotics practice course in Electrical Engineering Vocational Education. This development research was conducted with 4 namely define, design, develop, and disseminate. The products produced in this study are learning media in the form of trainers and jobsheet. The target respondents in this study were students of vocational education in electrical engineering who took the concentration of industrial automation. The analysis technique used is descriptive qualitative and quantitative analysis. The level of feasibility of internet of things learning media with ESP32. The results of the feasibility of learning media show that learning media with an average score of 67 So that when viewed from the score is included in the x> 57 interval category in the “Very Feasible” category. The results of the evaluation of the material with an average score of 92 So when viewed from the score is included in the x> 67 interval category in the “Very Feasible” category. the results of the evaluation with the user's response to the learning media were obtained with an average score of 89. So that when viewed from the score, it is included in the x> 72 interval category in the “Very Feasible” category. %I UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA %A Irwan Syah %D 2025 %O Penelitian ini merupakan jenis penelitian dan pengembangan yang bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran internet of things dengan ESP32. Pengembangan ini merupakan pengembangan media pembelajaran internet of things dengan ESP32 untuk menjawab permasalahan belum tersedianya komponen utama internet of things yaitu ESP32 pada mata kuliah praktik robotika di Pendidikan Vokasional Teknik Elektro. Penelitian pengembangan ini dilakukan dengan 4 tahap yaitu define, design, develop, dan disseminate. Produk yang dihasilkan pada penelitian ini yaitu adalah media pembelajaran berupa trainer dan jobsheet. Sasaran responden pada penelitian ini yaitu adalah mahasiswa Pendidikan vokasional Teknik elektro yang mengambil konsentrasi otomasi industri. Teknik Analisis yang digunakan ialah deskriptif kualitatif dan analisis kuantitatif. Tingkat kelayakan pada media pembelajaran internet of things dengan ESP32. Hasil kelayakan media pembelajaran menunjukan bahwa media pembelajaran dengan rata-rata skor 67 Sehingga jika dilihat dari skor tersebut masuk dalam kategori interval x > 57 masuk pada kategori “Sangat Layak”. Hasil evaluasi materi dengan rata - rata skor 92 Sehingga jika dilihat dari skor tersebut masuk dalam kategori interval x > 67 masuk pada kategori “Sangat Layak”. hasil evaluasi dengan respon pengguna pada media pembelajaran didapatkan dengan skor rata rata 89. Sehingga jika dilihat dari skor tersebut masuk dalam kategori interval x > 72 masuk pada kategori “Sangat Layak”. %L eprintuntirta46471 %K Development, 4d, Learning Media, Internet of Things, ESP32 Pengembangan, 4d, Media Pembelajaran, Internet of Things, ESP32 %T PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERNET OF THINGS DENGAN ESP32 PADA MATA KULIAH PRAKTIK ROBOTIKA di PENDIDIKAN VOKASIONAL TEKNIK ELEKTRO