%0 Thesis %9 S1 %A ALAMSYAH, ALAMSYAH %A UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA, %A FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN, %A PROGRAM STUDI PENDIDIKAN VOKASIONAL TEKNIK ELEKTRO, %B PENDIDIKAN VOKASIONAL TEKNIK ELEKTRO %D 2025 %F eprintuntirta:45660 %I UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA %K Learning media, ATS-AMF, Adrini Smart Module, Effectiveness, Genset Media pembelajaran, ATS-AMF, Adrini Smart Modul, Efektivitas, Genset %P 281 %T PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ATS-AMF PADA MATA KULIAH PRAKTIK INSTALASI LISTRIK INDUSTRI DI PROGRAM STUDI PENDIDIKAN VOKASIONAL TEKNIK ELEKTRO %U https://eprints.untirta.ac.id/45660/ %X This research is a Research and Development study with the aim of developing media and ATS-AMF learning jobsheets. Development of ATS-AMF learning media and jobsheets to answer problems regarding the unavailability of adequate ATS-AMF learning media, lack of understanding of ATS-AMF components in students and causing a lack of effectiveness in the learning process. The development model used is ADDIE which has 5 main stages, namely (Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate). The level of effectiveness of this ATS-AMF learning media and jobsheet is carried out by practical learning by measuring pretest and posttest scores on students of class 2021 and class 2022 of Electrical Engineering Vocational Education in the field of Electric Power Systems Concentration with a total of 25 students. The results showed that the feasibility level of ATS-AMF learning media that refers to aspects (appearance, overall function, and media objectives) obtained an average score of 93,66 with a score range of x≥72 ATS-AMF learning media is at level 1 with the category “Very Feasible”. While the feasibility level of the ATS-AMF learning jobsheet which refers to aspects (material, language, benefits, and evaluation) obtained an average score of 65,66 with a score range of x≥51 ATS-AMF learning jobsheet is at level 1 with the category “Very Feasible”. User responses to ATS-AMF learning media and jobsheets that refer to aspects (quality of content and objectives, technical quality, and learning quality) from 25 students obtained an average score of 88,6 with a score range of x≥72 ATS-AMF learning media and jobsheets are at level 1 with the category “Very Feasible”. Then, the level of effectiveness of ATS-AMF learning media and jobsheets that measure student learning outcomes using pretest - posttest and calculated by N-Gain, from 25 students obtained an average pretest score of 50 and an average posttest of 90.6 so that the effectiveness value was 0.812 with a range of N-Gain≥0,70 ATS-AMF learning media and jobsheets are at level 1 with the “High” category. %Z Penelitian ini merupakan penelitian Research and Development dengan tujuan pengembangan media dan jobsheet pembelajaran ATS-AMF. Pengembangan media dan jobsheet pembelajaran ATS-AMF untuk menjawab permasalahan mengenai belum tersedianya media pembelajaran ATS-AMF yang memadai, kurangnya pemahaman mengenai komponen ATS-AMF pada mahasiswa dan menyebabkan kurangnya tingkat efektivitas dalam proses pembelajaran. Model pengembangan yang digunakan adalah ADDIE yang memiliki 5 tahapan utama yakni (Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate). Tingkat efektivitas media dan jobsheet pembelajaran ATS-AMF ini dilakukan dengan pembelajaran praktik dengan mengukur nilai pretest dan posttest pada mahasiswa angkatan 2021 dan angkatan 2022 Pendidikan Vokasional Teknik Elektro di bidang Konsentrasi Sistem Tenaga Listrik dengan jumlah 25 mahasiswa. Hasil penelitian menunjukan bahwa tingkat kelayakan media pembelajaran ATS-AMF yang mengacu pada aspek (tampilan, fungsi keseluruhan, dan tujuan media) memperoleh rata-rata skor 93,66 dengan rentang skor x≥72 media pembelajaran ATS-AMF berada pada tingkat 1 dengan kategori “Sangat Layak”. Sedangkan tingkat kelayakan jobsheet pembelajaran ATS-AMF yang mengacu pada aspek (materi, kebahasaan, manfaat, dan evaluasi) memperoleh rata-rata skor 65,66 dengan rentang skor x≥51 jobsheet pembelajaran ATS-AMF berada pada tingkat 1 dengan kategori “Sangat Layak”. Respon pengguna terhadap media dan jobsheet pembelajaran ATS-AMF yang mengacu pada aspek (kualitas isi dan tujuan, kualitas teknik, dan kualitas pembelajaran) dari 25 mahasiswa memperoleh rata-rata skor 88,6 dengan rentang skor x≥72 media dan jobsheet pembelajaran ATS-AMF berada pada tingkat 1 dengan kategori “Sangat Layak “. Kemudian, tingkat efektivitas media dan jobsheet pembelajaran ATS-AMF yang mengukur hasil belajar mahasiswa menggunakan pretest - posttest dan dihitung dengan N-Gain, dari 25 mahasiswa diperoleh rata-rata skor pretest sebesar 50 dan rata-rata posttest sebesar 90,6 sehingga didapatkan nilai efektivitas sebesar 0,812 dengan rentang skor N-Gain≥0,70 media dan jobsheet pembelajaran ATS-AMF berada pada tingkat 1 dengan kategori “Tinggi”.