TY - THES KW - Cultural dimension KW - English textbook KW - Merdeka curriculum KW - Textbook analysis KW - Global diversity PB - UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA EP - 136 A1 - YUNITA, DELLA N2 - The objective of this research is to analyze cultural dimensions in pictures and written texts (students? exercises and reading texts) based on Yuen's theory (2011) and Chao's theory (2011) in an English textbook and to determine whether the cultural dimensions in the textbook align with intercultural competencies and the Pancasila Student Profile in the Merdeka curriculum. This research employs a qualitative study with content analysis methodology. The data for this research is the content of the English textbook titled "Work in Progress" for tenth-grade high school students, published by the Ministry of Education and Culture of the Republic of Indonesia. The results of the analysis based on Yuen's cultural dimensions in the textbook are dominated by Perspectives, followed by Products, Persons, and Practices. Furthermore, the cultural categories based on Chao's theory (2011) are dominated by International culture, source culture, universality across cultures, intercultural interaction, and target culture. The cultural dimensions based on Yuen?s and Chao?s theories align with intercultural competence and global diversity in the Merdeka Curriculum. Yuen?s dimensions (products, practices, perspectives, and persons) and Chao?s categories (source culture, target culture, international culture, intercultural interaction, and universality across culture) support the objectives of the Merdeka Curriculum to understand and appreciate both Indonesian and foreign cultures. Additionaly, the diverse dimensions and categories from Yuen?s theory (2011) and Chao?s theory (2011) align with the global diversity aspect of recognizing and appreciating cultural diversity within the Pancasila student profile. ID - eprintuntirta44474 M1 - sarjana UR - https://eprints.untirta.ac.id/44474/ AV - restricted N1 - Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis dimensi budaya dalam gambar dan teks tertulis (latihan siswa dan teks bacaan) berdasarkan teori Yuen (2011) dan teori Chao (2011) dalam buku teks bahasa Inggris dan untuk mengetahui apakah dimensi budaya dalam buku teks tersebut menyelaraskan dengan kompetensi antar budaya dan Profil Siswa Pancasila dalam kurikulum Merdeka. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan metodologi analisis isi. Data penelitian ini adalah isi buku teks bahasa Inggris berjudul ?Work in Progress? untuk siswa kelas X SMA yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Hasil analisis berdasarkan dimensi budaya Yuen pada buku ajar didominasi oleh Perspektif, disusul Produk, Orang, dan Praktik. Selanjutnya kategori budaya berdasarkan teori Chao (2011) didominasi oleh budaya internasional, budaya sumber, universalitas lintas budaya, interaksi antar budaya, dan budaya sasaran. Dimensi budaya berdasarkan teori Yuen dan Chao selaras dengan kompetensi antar budaya dan keragaman global dalam Kurikulum Merdeka. Dimensi Yuen (produk, praktik, perspektif, dan orang) dan kategori Chao (budaya sumber, budaya sasaran, budaya internasional, interaksi antar budaya, dan universalitas lintas budaya) mendukung tujuan Kurikulum Merdeka untuk memahami dan mengapresiasi budaya Indonesia dan asing. Selain itu, keberagaman dimensi dan kategori dari teori Yuen (2011) dan teori Chao (2011) selaras dengan aspek keberagaman global dalam mengenali dan menghargai keberagaman budaya dalam profil pelajar Pancasila. TI - ANALYSIS OF CULTURAL DIMENSION BASED ON YUEN?S THEORY AND CHAO?S THEORY IN ENGLISH TEXTBOOK FOR SENIOR HIGH SCHOOL Y1 - 2024/// ER -