Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN KECERDASAN SOSIAL ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF (Penelitian Tindakan Kelas Di TK Tunas Merak Pandeglang)

Laksa bahari, Tiesa (2014) MENINGKATKAN KECERDASAN SOSIAL ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF (Penelitian Tindakan Kelas Di TK Tunas Merak Pandeglang). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN KECERDASAN SOSIAL ANAK USIA 5.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2014.

Download (3MB)

Abstract

Social Intelligence is a measure of the ability of a person in the association in the community and the ability to interact socially with people around or surrounding areas.Cooperative learning is a teaching system that provides an opportunity for students to collaborate with fellow students in a structured tasks.Based on the results of research on kindergarten pre Tunas Peacock Pandeglang, social intelligence of the child has not developed to the value of 19%. The method in this research is Classroom Action Research (CAR) with two cycles, the first cycle consisted of 8 times the action and the second cycle consists of 3 acts with a 75%. success criteria measures. Subject penelian amounted to 14 children. The technique of collecting data through observation, field notes , interview and documentation. Data analysis using data reduction, data display and conclusion.. The results of this research note that 1) At the initial assessment of a child 's ability to read the beginning of the 19 %, 2) After the child is given the action on the first cycle, the ability of the child began to increase to 47%. 3) Cycle II obtained a yield of 81%. It can be concluded that cooperative learning can improve the social intelligence of children aged 5-6 years in kindergarten Tunas MerakPandeglang. Keywords : Social Intelligence, Children Aged 5-6 Years, Cooperative Learning

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorTriena Permanasari, Alis198205302006042001
Thesis advisorFatimah, Atin197903082006042001
Additional Information: Kecerdasan sosial merupakan ukuran kemampuan diri seseorang dalam pergaulan di masyarakat dan kemampuan berinteraksi sosial dengan orang-orang di sekeliling atau sekitarnya. Pembelajaran kooperatif adalah sistem pengajaran yang memberi kesempatan kepada anak didik untuk bekerja sama dengan sesama siswa dalam tugas- tugas yang berstruktur. Berdasarkan hasil pra penelitian di TK Tunas Merak Pandeglang, kecerdasan sosial anak belum berkembang dengan nilai 19%. Metode dalam penelitian ini adalah metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan 2 siklus, siklus pertama terdiri dari 8 kali tindakan dan siklus kedua terdiri dari 3 tindakan dengan kriteria keberhasilan tindakan 75%. Subjek penelian berjumlah 14 anak. Teknik pengumpulan data melalui pengamatan, catatan lapangan, wawancara dan dokumentasi. Analisis data menggunakan reduksi data, penyajian data dan kesimpulan. Hasil penelitian ini diketahui bahwa 1) Pada asesmen awal kecerdasan sosial anak 19%, 2) Setelah anak diberikan tindakan pada Siklus I, kecerdasan sosial anak mulai meningkat menjadi 47%. 3) Siklus II diperoleh hasil sebesar 81%. Maka dapat disimpulkan bahwa pembelajaran kooperatif dapat meningkatkan kecerdasan sosial anak usia 5-6 tahun di TK Tunas Merak Pandeglang. Kata Kunci : Kecerdasan Sosial, Anak Usia 5-6 Tahun, Pembelajaran Kooperatif
Uncontrolled Keywords: Kata Kunci : Kecerdasan Sosial, Anak Usia 5-6 Tahun, Pembelajaran Kooperatif Keywords : Social Intelligence, Children Aged 5-6 Years, Cooperative Learning
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 22 Dec 2021 10:36
Last Modified: 22 Dec 2021 10:36
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9699

Actions (login required)

View Item View Item