Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL PEMBELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF NHT ( Numbered Head Together ) (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV SDN Mandalawangi 1)

Nurhayati, Dini (2015) MENINGKATKAN HASIL PEMBELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF NHT ( Numbered Head Together ) (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV SDN Mandalawangi 1). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL PEMBELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF NHT ( Numbered.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (3MB)

Abstract

This research in the low background backs learning activities affect the results of this study in because students tend to be silent when learning and teachers only speak when learning takes place so as to make the child not enthusiastic when pembelejaran underway. Researchers would do have several purposes: a) Knowing the learning activities of fourth grade students using the learning model NHT (Numbered Head Together) in social studies. b) Improving the learning outcomes of student learning in social studies in class IV using a learning model NHT (Numbered Head Together). The method used is a Class Action Research conducted in two cycles, each cycle includes: Planning, Implementation, Observsi and reflection. Data used to use tests, observation, and documentation.The results using NHT learning models in social studies class IV increases, the activity of the students at sikulus 1 amounted to 73.91% and the second cycle of 100%. Implementation of the learning model NHT in social studies on student learning outcomes increased in the first cycle of 76% and a second cycle of 100%.The conclusion that learning can be further increased by using a learning model NHT (Number Head Together) in social studies in class IV SDN Mandalawangi 1 Mandalawangi districts Pandeglang. It is advisable for teachers to use learning model NHT (Number Head Together) in social studies learning. Keywords: Results of Study, Subjects IPS, Application of Learning Model NHT (Number Head Together).

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHeriawan, Adang195905171981031003
Thesis advisorNurhasanah, Ana198203032006041004
Additional Information: Penelitian ini di latar belakangi rendahnya aktifitas belajar mempengaruhi hasil belajar ini di sebabkan karena siswa cenderung diam ketika pembelajaran dan guru hanya berceramah ketika pembelajaran berlangsung sehingga membuat anak tidak berantusias ketika pembelejaran berlangsung. Peneliti yang akan dilakukan memiliki beberapa tujuan : a) Mengetahui aktifitas belajar siswa kelas IV dengan menggunakan model pembelajaran NHT (Numbered Head Together) dalam mata pelajaran IPS. b) Meningkatkan hasil belajar pembelajaran siswa pada mata pelajaran IPS pada kelas IV dengan menggunakan model pembelajaran NHT (Numbered Head Together).Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas yang dilakukan dalam dua siklus, tiap siklus meliputi : Perencanaan, Pelaksanaan , Observsi dan refleksi. Data yang digunakan menggunakan tes, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian dengan menggunakan model pembelajaran NHT pada mata pelajaran IPS kelas IV meningkat, pada aktivitas siswa pada sikulus 1 sebesar 73.91% dan pada siklus II 100%. Penerapan model pembelajaran NHT pada mata pelajaran IPS pada hasil belajar siswa meningkat pada siklus I sebesar 76% dan siklus II sebesar 100%.Simpulan yang di dapat pembelajaran menjadi lebih meningkat dengan menggunakan model pembelajaran NHT (Number Head Together) pada mata pelajaran IPS di kelas IV SDN Mandalawangi 1 kecamatan Mandalawangi Kabutpaten Pandeglang. Disarankan bagi guru untuk menggunakan model pembelajaran NHT (Number Head Together) dalam pembelajaran IPS. Kata kunci : Hasil Belajar, Mata Pelajaran IPS , Penerapan Model Pembelajaran NHT (Number Head Together)
Uncontrolled Keywords: Kata kunci : Hasil Belajar, Mata Pelajaran IPS , Penerapan Model Pembelajaran NHT (Number Head Together Keywords: Results of Study, Subjects IPS, Application of Learning Model NHT (Number Head Together)
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 22 Dec 2021 10:25
Last Modified: 22 Dec 2021 10:25
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9696

Actions (login required)

View Item View Item