Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE PADA MATA PELAJARAN IPA (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV SDN Cadasari 1)

Farliani, Arlin (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE PADA MATA PELAJARAN IPA (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV SDN Cadasari 1). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE PADA MATA PELAJARAN 2.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (20MB)

Abstract

This research is motivated by the low learning outcomes is still a lack of the use of science and learning model in support students' learning. The purpose of this research is to improve student learning outcomes and to determine the students' learning activities using the learning model learning cycle. The method used in this research is a classroom action research method. The procedure is done in two cycles where each cycle consists of: planning (planning), implementation (acting), observation (observing), reflection (reflecting). Instrument collecting data in this study using the test and observation activities of teachers and students. The use of the learning model learning cycle in science subjects in grade IV SDN Cadasari 1 impact on improving student learning outcomes and activities. It can be seen from mastery learning outcomes of students in the first cycle (75%) to the category of "enough" increased by 6% in the second cycle becomes (81%) with a "good" category. The achievement of student learning activity indicator in the first cycle (68%) with the category of "enough" increased by 16% in the second cycle becomes (84%) with a "good" category. Based on the results of this study concluded that the use of the learning model learning cycle can improve learning outcomes and student activities in science subjects. Keywords: learning model learning cycle, learning activities, learning outcomes.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNulhakim, Lukman197904092007101001
Thesis advisorSyachruroji, A197908162005011006
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya hasil belajar IPA dan masih minimnya penggunaan model pembelajaran dalam menunjang proses pembelajaran siswa. Tujuan Penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa dan untuk mengetahui aktivitas belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran learning cycle . Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode penelitian tindakan kelas. Prosedur dilakukan dalam dua siklus dimana setiap siklusnya terdiri dari : perencanaan (planning), pelaksanaan (acting), observasi (observing) , refleksi (reflecting). Instrumen pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan tes dan observasi aktivitas guru dan siswa. Penggunaan model pembelajaran learning cycle pada mata pelajaran IPA di kelas IV SDN Cadasari 1 berdampak pada peningkatan hasil belajar dan aktivitas siswa. Hal ini dapat dilihat dari ketuntasan hasil belajar siswa pada siklus I (75%) dengan kategori “cukup” meningkat sebesar 6% pada siklus II menjadi (81%) dengan kategori “baik”. Pencapaian indikator aktivitas belajar siswa pada siklus I (68%) dengan kategori “cukup” meningkat sebesar 16% pada siklus II menjadi (84%) dengan kategori “baik”. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran learning cycle dapat meningkatkan hasil belajar dan aktivitas siswa pada mata pelajaran IPA. Kata kunci : model pembelajaran learning cycle, aktivitas belajar, hasil belajar.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci : model pembelajaran learning cycle, aktivitas belajar, hasil belajar. Keywords: learning model learning cycle, learning activities, learning outcomes
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 22 Dec 2021 08:38
Last Modified: 22 Dec 2021 08:38
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9682

Actions (login required)

View Item View Item