Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V PADA POKOK BAHASAN PROKLAMASI KEMERDEKAN INDONESIA MELALUI PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE SNOWBALL DRILLING (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas V SDN Penggung Kecamatan Taktakan Kota Serang)

Rumsiah, Rumsiah (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V PADA POKOK BAHASAN PROKLAMASI KEMERDEKAN INDONESIA MELALUI PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE SNOWBALL DRILLING (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas V SDN Penggung Kecamatan Taktakan Kota Serang). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V PADA POKOK BAHASAN PROKLAMASI KEMERDEKAAN INDONESIA M.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (7MB)

Abstract

The purpose of this research is to improve activities and learning outcomes using learning model of cooperative learning, type of drilling snowball until it reaches at least 80%. This research is Class Action Research (CAR), where in every cycle consisted of two meetings, each cycle was done with four phase. Namely planning phase, implementation phase, observation phase and reflection phase. The data collection techniques in this study were by using test instruments, observations of teacher and students’ learning activities. In the first and second meeting of the first cycle, the number of students who attended the class was 37 students, while the number of students in the second cycle was 36 students. By the implementation of cooperative learning model, type of snowball drilling, students’ learning activities and learning outcomes increased. In cycle 1, the activity of students reached 73,3% at the first meeting and 80% at the second meeting. In cycle 2, the activity of students in creased to 86,7% at the first meeting and 93,4% at the second meeting. This is in accordance with pre-defined indicators of success that is >90%. Improving student learning out comes that have met the criteria for completeness minimal, in cycle 1 increased to 73% and in cycle 2 increased to 86%, this was in accordance with the indicators of success that is >80%. So that conclusions can be drawn from this study that the implementation of cooperative learning model, type of snowball drilling can increase activities and learning outcomes on Civics subject in fifth grade of Elementary School Penggung. Keywords: Learning Outcomes, social studies , Cooperative Learning type Snowball Drilling

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSoetrisna, Denny195907281985111001
Thesis advisorTaufik, M198309022009121004
Additional Information: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa dengan menggunakan model cooperative learning tipe snowball drilling hingga mencapai minimal 80%. Jenis pada penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK), yang dilakukan dengan 2 tahap siklus penelitian, dimana pada setiap siklusnya dilakukan dengan dua pertemuan. Tiap siklus dilakukan dengan empat tahap, yaitu tahap perencanaan, tahap pelaksanaan, tahap observasi, dan tahap refleksi. Adapun teknik pengumpulan data pada penelitian ini yaitu dengan menggunakan instrumen tes, instrumen observasi aktivitas belajar guru dan aktivitas belajar siswa. Pada siklus pertama pertemuan satu dan dua jumlah siswa yang hadir 37 siswa, sedangkan pada siklus kedua jumlah siswa yang hadir 36 siswa. Dengan diterapkannya model cooperative learning tipe snowball drilling, aktivitas belajar siswa dan hasil belajar siswa meningkat. Pada siklus 1, aktivitas siswa mencapai 73,3% pada pertemuan I dan 80% pada pertemuan II. Pada siklus 2, aktivitas siswa meningkat mencapai 86,7% pada pertemuan I dan 93,4% pada pertemuan II. Hal ini telah sesuai dengan indikator keberhasilan yang telah ditetapkan yaitu >90%. Peningkatan hasil belajar siswa yang telah memenuhi standar KKM, pada siklus 1 meningkat menjadi 73% dan pada siklus 2 meningkat menjadi 86%, hal ini telah sesuai dengan indikator keberhasilan yaitu >80%. Sehingga simpulan yang dapat diambil dari penelitian ini bahwa dengan diterapkannya model cooperative learning tipe snowball drilling dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di kelas V Sekolah Dasar Negeri Penggung. Kata Kunci: Hasil Belajar, Pembelajaran IPS, Cooperative Learning tipe Snowball Drilling.
Uncontrolled Keywords: Keywords: Learning Outcomes, social studies , Cooperative Learning type Snowball Drilling Kata Kunci: Hasil Belajar, Pembelajaran IPS, Cooperative Learning tipe Snowball Drilling.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 16 Dec 2021 15:26
Last Modified: 16 Dec 2021 15:26
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9660

Actions (login required)

View Item View Item