Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK (PROJECT BASED LEARNING) PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS IV SD

Hawa, Siti (2014) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK (PROJECT BASED LEARNING) PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS IV SD. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK (PROJECT BASED LEARNING) PADA M~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2014.

Download (7MB)

Abstract

This classroom action research aims to improve student learning outcomes by using Project Based Learning Model ( Project Based Learning ) in Subjects IPA in fourth grade . With the formulation of the problem 1 ) . How does the application of the process of learning science by using Project Based Learning Model ? 2 ) . How the learning outcomes of students in science subjects by using Model -Based Learning Project ( Project Based Learning ) ? Classroom action research was conducted in the subjects I Cibadak SDN fourth grade student who totaled 44 students consisted of 18 male students and 26 female students . This research was conducted through two cycles in which each cycle consisted of two meetings . With the implementation of project-based learning model is based on the observation sheet feasibility study in which the performance of teachers in the first cycle to obtain a percentage of 64.28 % which is within the category and activity enough to reach 71.42 % of students are in either category . In the second cycle increased activity both teacher performance and student activity that is equal to 100 % . Acquisition of learning outcomes achieved by students based on preliminary data seen from the UTS on subjects of Natural Sciences of the 2013- 2014 school year in which the number of 44 students have reached mastery criteria Minimum Value ( KKM ) is 24 students , and who have not reached mastery criterion value minimal ( KKM ) is 20 students . So who has not reached the KKM 45.5 % of the value specified in the school after 62 cycles I and II there is a pretty good improvement of 65 % or otherwise completed , totaling 26 students and increased to 87.17 % or numbered 34 students who otherwise completed . It can be concluded that by using a model of project-based learning can improve student learning outcomes are more optimal . Keywords : Learning Outcomes and Project Based Learning .

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Thesis advisorSyachruroji, A197700801200511002
Additional Information: Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) pada Mata Pelajaran IPA di kelas IV SD. Dengan rumusan masalah 1). Bagaimana penerapan pada proses pembelajaran IPA dengan menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Proyek ? 2). Bagaimana hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA dengan menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) ? Penelitian tindakan kelas ini dilakukan di SDN Cibadak I dengan subjek siswa kelas IV SD yang berjumlah 44 siswa terdiri dari 18 siswa laki-laki dan 26 siswa perempuan. Penelitian ini dilakukan dengan melalui 2 siklus dimana masing-masing siklus terdiri dari dua kali pertemuan. Dengan diterapkannya model pembelajaran berbasis proyek berdasarkan lembar observasi keterlaksanaan pembelajaran dimana kinerja guru pada siklus I memperoleh persentase sebesar 64,28% yaitu berada dalam kategori cukup dan aktivitas siswa mencapai 71,42% berada dalam kategori baik. Pada siklus II keduanya mengalami peningkatan aktivitas kinerja guru dan aktivitas siswa yaitu sebesar 100%. Perolehan hasil belajar yang dicapai oleh siswa berdasarkan data awal dilihat dari nilai UTS pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam tahun pelajaran 2013-2014 dari jumlah 44 siswa dimana yang sudah mencapai Nilai Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) yaitu 24 siswa dan yang belum mencapai Nilai Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) yaitu 20 siswa. Jadi yang belum mencapai KKM yaitu 45,5% dari nilai KKM yang ditentukan di sekolah yaitu 62. Setelah siklus I dan II terdapat peningkatan yang cukup baik yaitu dari 65% atau berjumlah 26 siswa dinyatakan tuntas dan meningkat menjadi 87,17% atau berjumlah 34 siswa yang dinyatakan tuntas. Maka dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran berbasis proyek dapat meningkatkan hasil belajar siswa yang lebih optimal. Kata kunci : Hasil Belajar dan Pembelajaran Berbasis Proyek.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci : Hasil Belajar dan Pembelajaran Berbasis Proyek. Keywords : Learning Outcomes and Project Based Learning .
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 16 Dec 2021 14:41
Last Modified: 16 Dec 2021 14:41
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9653

Actions (login required)

View Item View Item