Wardah, Darohmi (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE HYPNOTEACHING PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE HYPNOTEACHING PADA MATA PELAJARAN PEND.pdf - Published Version Restricted to Registered users only until 2015. Download (15MB) |
Abstract
This study of Classroom Action Reserch aims to improve student learning outcomes Civic Education by using the hypnoteaching method at the third grade SDN Pegadungan 01 Pagi. The research was conducted in SDN 01 Pegadungan Morning West Jakarta on second semester 2014/2015 academic year, with the number of third grade students as much as 38 students. The method used in this research is a method of classroom action research using a cycle of Kemmis and Tagart. Classroom Action Research conducted through the planning stages, implementation, observation and reflection. Data collection is done by using test instruments and nontes form of observation sheets and interviews. This research was anccomplished in two cycles. Each cycle consisted of two meetings. The results obtained from this study is the increased activity and student learning outcomes during the civic education activities on self-esteem by using hypnoteaching method. Percentage completeness student learning outcomes in the first cycle was 71,5% and the acquisition of the observation of student activity amounted 66,7%. In the second cycle the percentage of students' cognitive learning outcomes was 89,5% and the acquisition of the observation of student activity amounted to 91,6%. This hypnoteaching method can improve student learning outcomes on self-esteem in class III Pegadungan SDN 01 Pagi. Keywords : Learning Outcome, Civic Education, Hypnoteaching Method
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini berupa Penelitian Tindakan Kelas yang bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa tentang harga diri dengan menggunakan metode hypnoteaching. Penelitian ini dilaksankan di SDN Pegadungan 01 Pagi Jakarta Barat pada semester II Tahun Pelajaran 2014/2015, dengan jumlah siswa kelas III sebanyak 38 orang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan menggunakan siklus dari Kemmis & Mc.Tagart. Penelitian Tindakan Kelas dilakukan melalui tahap perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan instrumen tes dan nontes berupa lembar observasi dan wawancara. Penelitian ini ditempuh dalam dua siklus. Masing-masing siklus terdiri atas dua kali pertemuan. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah adanya peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa selama mengikuti kegiatan pembelajaran PKn tentang harga diri dengan menggunakan metode hypnoteaching. Persentase ketuntasan hasil belajar kognitif siswa pada siklus I adalah 71,5% dan aktivitas belajar siswa sebesar 66,7%. Pada siklus II persentase hasil belajar kognitif siswa adalah 89,5% dan aktivitas belajar siswa sebesar 91,6%. Dengan demikian metode hypnoteaching dapat meningkatkan hasil belajar siswa tentang harga diri di kelas III SDN Pegadungan 01 Pagi. Kata Kunci : Hasil Belajar, Pendidikan Kewarganegaraan, Metode Hypnoteaching. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Kata Kunci : Hasil Belajar, Pendidikan Kewarganegaraan, Metode Hypnoteaching. Keywords : Learning Outcome, Civic Education, Hypnoteaching Method. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 14 Dec 2021 15:15 | |||||||||
Last Modified: | 14 Dec 2021 15:15 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9639 |
Actions (login required)
View Item |