Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN ARIAS (ASSURANCE, RELEVANCE, INTEREST, ASSESSMENT, SATISFACTION) PADA SISWA DI KELAS IV SDN KETILENG 2 CILEGON (Penelitian Tindakan Kelas pada siswa Kelas IV SDN 2 Kecamatan Cilegon Kota Cilegon Tahun Ajaran 2014-2015)

Mei Dwi Astuti, Dessi (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN ARIAS (ASSURANCE, RELEVANCE, INTEREST, ASSESSMENT, SATISFACTION) PADA SISWA DI KELAS IV SDN KETILENG 2 CILEGON (Penelitian Tindakan Kelas pada siswa Kelas IV SDN 2 Kecamatan Cilegon Kota Cilegon Tahun Ajaran 2014-2015). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN ARIAS (ASSURANCE, REL.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (6MB)

Abstract

This study background by low mathematics learning outcomes and student activity because based on the observation that has been made prior to the study. In addition to learning activities in class IV Mathematics teachers still use the lecture method and assignment. To researchers apply the learning model ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction) in Mathematics with a material Factor Smallest Guild (KPK) and Factor Greatest Guild (FPB). The purpose of this researchs is to improve mathematics learning outcomes and student learning activities. This study was conducted with two stages, the first cycle and second cycle by applying the model class action research model Kemmis and Mc. Taggart. Each cycle consists of planning, action, observation, and reflection, while the data collected, in the form of written tests, observation, interviews, documentation, and field notes. Subjects in this study, the students in the fourth grade, amounting to 25 students. The results of student learning outcomes research at the time of pre-cycle by 48%, in the first cycle to 64% and at the end of the second cycle increased to 92%. Furthermore, the activity of students in the first cycle of 81% and in the second cycle increased to 90%. Conclusion study that application of learning models ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction) can improve student learning outcomes and activities of students and teachers. Keywords : Learning Model ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction)

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAsih, Indhira196906292003122001
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Additional Information: Penelitian ini dilaterbelakangi oleh rendahnya hasil belajar matematika dan aktivitas siswa karena berdasarkan hasil observasi yang telah dilakukan sebelum penelitian. Selain itu dalam kegiatan pembelajaran Matematika guru di kelas IV masih menggunakan metode ceramah dan penugasan. Untuk itu peneliti menerapkan model pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction) pada mata pelajaran Matematika dengan materi Faktor Persekutuan Terkecil (KPK) dan Faktor Persekutuan Terbesar (FPB). Tujuan penelitian ini yaitu untuk meningkatkan hasil belajar matematika serta aktivitas belajar siswa. Penelitian ini dilakukan dengan 2 tahap yaitu siklus I dan siklus II dengan menerapkan model penelitian tindakan kelas model Kemmis dan Mc. Taggart. Setiap siklusnya terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi, sedangkan data yang dikumpulkan, berupa tes tertulis, observasi, wawancara, dokumentasi, serta catatan lapangan. Subjek pada penelitian ini, yaitu siswa di kelas IV yang berjumlah 25 siswa. Hasil penelitian hasil belajar siswa pada saat pra siklus sebesar 48%, pada siklus I menjadi 64% dan pada akhir siklus II meningkat menjadi 92%. Selanjutnya dalam aktivitas siswa pada siklus I sebesar 81% dan pada siklus II meningkat menjadi 90%. Simpulan penelitian bahwa penerapan model pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction) dapat meningkatkan hasil belajar siswa dan aktivitas siswa dan guru. Kata Kunci : Model Pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction)
Uncontrolled Keywords: Keywords : Learning Model ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction) Kata Kunci : Model Pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction)
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 14 Dec 2021 15:10
Last Modified: 14 Dec 2021 15:10
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9638

Actions (login required)

View Item View Item