Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE MAKE A MATCH (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV SDN Pasirkarag 2 Kecamatan Koroncong Kabupaten Pandeglang)

Juliyanti, Rina (2014) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE MAKE A MATCH (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV SDN Pasirkarag 2 Kecamatan Koroncong Kabupaten Pandeglang). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE MAKE A MATCH.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2014.

Download (11MB)

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes in social studies fourth grade Elementary School Pasirkarag 2 subdistricts koroncong Pandeglang using cooperative learning approach Make A Match Type, this study used a research methodology class action (PTK) involving researchers as implementers in the classroom and the teacher as an observer. (PTK) is carried on two cycles, respectively - each cycle consisting of 2 meetings. The number of fourth grade students at SDN Pasirkarag 2 totaling 24 students. The results of the meeting during the study was mastery learning students in social studies subject type - the type of natural resources increased after application of cooperative learning approach Type Make A Match, students who completed the first cycle of learning social studies in a total of 12 students from 24 students, if presented as much as 50% of the average - average activity of teachers and students in the first cycle was 65%. In the second cycle the number of students who completed the study increased to 22 students out of 24 students or 91%, the result of the activities of teachers and students in the second cycle is a 100% increase previously. From these results, it is evident that the type of cooperative learning approach Make A Match can improve student learning outcomes in social studies fourth grade Elementary School Pasirkarag 2 on the material type - the type of natural resources. For this type of cooperative learning approach Make A Match has become one of the options to improve student learning outcomes in the subjects of Social Sciences. Keywords: Student Results, Concept Type - the type of Natural Resources, Cooperative Learning approach Type Make A Match

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSoetrisna, Denny195907281985111001
Thesis advisorSari Dewi, Ratna198105052005012002
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas IV SD Negeri Pasirkarag 2 kecamatan koroncong Kabupaten Pandeglang dengan menggunakan pendekatan Cooperative Learning Tipe Make A Match, penelitian ini menggunakan metodologi penelitian tindakan kelas (PTK) yang melibatkan peneliti sebagai pelaksana di dalam kelas dan guru sebagai observer. (PTK)ini di laksanakan 2 siklus, masing – masing siklus terdiri dari 2 kali pertemuan. Jumlah siswa kelas IV di SD Negeri Pasirkarag 2 berjumlah 24 siswa. Adapun hasil pertemuan selama penelitian berlangsung adalah ketuntasan belajar siswa pada mata pelajaran IPS pokok bahasan jenis – jenis sumber daya alam meningkat setelah diterapkan pendekatan Cooperative Learning Tipe Make A Match, siswa yang tuntas dalam pembelajaran IPS pada siklus I sebanyak 12 siswa dari 24 siswa, jika dipresentasikan sebanyak 50 % hasil rata – rata aktivitas guru dan siswa pada siklus I ini adalah 65 %. Pada siklus II jumlah siswa yang tuntas dalam pembelajaran meningkat menjadi 22 siswa dari 24 siswa atau 91 %, hasil aktivitas guru dan siswa pada siklus II ini adalah 100% meningkat sebelumnya. Dari hasil penelitian ini, terbukti bahwa pendekatan Cooperative Learning Tipe Make A Match dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas IV SD Negeri Pasirkarag 2 pada materi jenis – jenis sumber daya alam. Untuk itu pendekatan Cooperative Learning Tipe Make A Match ini menjadi salah satu pilihan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Kata kunci : Hasil Belajar Siswa, Konsep Jenis – jenis Sumber Daya Alam, pendekatan Cooperative Learning Tipe Make A Match
Uncontrolled Keywords: Kata kunci : Hasil Belajar Siswa, Konsep Jenis – jenis Sumber Daya Alam, pendekatan Cooperative Learning Tipe Make A Match Keywords: Student Results, Concept Type - the type of Natural Resources, Cooperative Learning approach Type Make A Match
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 14 Dec 2021 12:56
Last Modified: 14 Dec 2021 12:56
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9619

Actions (login required)

View Item View Item