Kumalasari, Desy (2014) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN CROSSWORD PUZZLE (TEKA-TEKI SILANG) PADA SISWA KELAS VI SDN GAMBAR Penelitian Tindakan Kelas Dilakukan Di Kelas VI SDN Gambar Kec. Kibin Kab. Serang. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS MELALAUI STRATEGI PEMBELAJARAN CROSSWORD PUZZLE (TEKA-TEKI SILANG).PDF - Published Version Restricted to Registered users only until 2014. Download (5MB) |
Abstract
This research is motivated by the lack of activity and poor student learning outcomes in social studies learning . Factors that cause low activity and student learning outcomes , namely : ( 1 ) Teachers teach only talks. ( 2 ) Teachers only record on the board . ( 3 ) The teacher does not use instructional media ( 4 ) The teacher is not an evaluation of the student . ( 5 ) Students tend to be passive . The purpose of this research is to improve students' learning activities and learning outcomes of students in the subjects of Social Sciences ( IPS ) by using a learning strategy crossword puzzle in sixth grade Elementary School Pictures. Crossword puzzle is a puzzle game which is used as a learning strategy fun , without losing the essence of the ongoing study , to review (review ) materials have been submitted . The review useful to help students recall what material has been delivered . This research is a classroom action research was conducted in two cycles . Subjects in this study were six graders Debt Figure the number of 34 students consisting of 19 male students and 15 female students . Based on the results of the study , the average percentage of student activity increased from the first cycle which is 72 % increase in the second cycle to 94 % . The acquisition has reached a predetermined indicators of success that is equal to 95 % . Average test scores final first cycle is 70.8 with a percentage of 73 % and a mastery learning has increased in the second cycle on average is 80 to 88 % the percentage of mastery learning . Acquisition of learning outcomes in the second cycle has reached an indicator of success is 80 % . This means that the use of learning strategies in crossword puzzles sixth grade social studies can enhance students' learning activities and learning outcomes IPS . Keywords : IPS learning outcomes , learning strategies crossword puzzle , the sixth grade students
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kurangnya aktivitas dan rendahnya hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS. Faktor yang menyebabkan rendahnya aktivitas dan hasil belajar siswa, yaitu: (1) Guru hanya dengan bercemarah. (2) Guru hanya mencatat di papan tulis. (3) Guru tidak menggunakan media pembelajaran (4) Guru tidak melakukan evaluasi terhadap siswa. (5) Siswa cenderung pasif. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) dengan menggunakan strategi pembelajaran crossword puzzle di kelas VI SD Negeri Gambar. Crossword puzzle adalah permainan teka-teki yang digunakan sebagai strategi pembelajaran menyenangkan, tanpa menghilangkan esensi belajar yang sedang berlangsung, untuk meninjau ulang (review) materi-materi yang sudah disampaikan. Peninjauan ini berguna untuk memudahkan siswa dalam mengingat-ingat kembali materi apa yang telah disampaikan. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VI SD Negeri Gambar dengan jumlah 34 siswa yang terdiri dari 19 siswa laki-laki dan 15 siswa perempuan. Berdasarkan hasil penelitian , rata-rata persentase aktivitas siswa mengalami peningkatan dari siklus I yaitu 72% meningkat pada siklus II menjadi 94%. Perolehan tersebut sudah mencapai indikator keberhasilan yang telah ditetapkan yaitu sebesar 95%. Rata-rata nilai ulangan akhir siklus I adalah 70,8 dengan persentase ketuntasan belajar 73% dan mengalami peningkatan pada siklus II rata-rata yaitu 80 dengan persentase ketuntasan belajar 88%. Perolehan hasil belajar pada siklus II telah mencapai indikator keberhasilan yaitu 80%. Hal ini berarti penggunaan strategi pembelajaran crossword puzzle pada pelajaran IPS kelas VI dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa dan hasil belajar IPS. Kata Kunci: Hasil belajar IPS, Strategi pembelajaran crossword puzzle, siswa kelas V | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Kata Kunci: Hasil belajar IPS, Strategi pembelajaran crossword puzzle, siswa kelas V Keywords : IPS learning outcomes , learning strategies crossword puzzle , the sixth grade students | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 14 Dec 2021 12:50 | |||||||||
Last Modified: | 14 Dec 2021 12:50 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9618 |
Actions (login required)
View Item |