Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE ARTIKULASI (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas V SDN Kelapa Dua 3 Kecamatan Kelapa Dua, Kabupaten Tangerang)

Supriharyati, Fhadini (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE ARTIKULASI (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas V SDN Kelapa Dua 3 Kecamatan Kelapa Dua, Kabupaten Tangerang). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE ARTIKULAS.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (30MB)

Abstract

The purpose of this research is to improve student learning outcomes by using model learning cooperative type articulation on social studies in the fifth grade of SDN Kelapa Dua 3. Research was carried out on the material proclamation independence of indonesia. When the study was conducted in April to May , and the subject of this study is the third grade students consisting of 28 students. The method used in this research is Classroom Action Research. This study was conducted as two cycles, and each cycle consists of four stages: planning, action, observation and reflection. The results showed increase in activity and student learning outcomes ineachcycle. In cycle I, the activity of students reached 66,7%. In cycle II, the activity of students increased to 93,3%. This is in accordancewithpre-defined indicators of success that is>90%. Improving student learning outcomes that have met the criteria for completeness Minimal, in cycle1increased to 82,14% and in cycle II increased to 100%, this was in accordance with the indicators of success that is 100%. Based on the results of the study showed that in each cycle of the model of learning cooperative type articulation can improve learning outcomes social studies at the fifth grade of SDN Kelapa Dua 3. Keywords: Learning Outcomes of Social Studies, Model of Learning Cooperative type Articulation, Fifth Grade Students

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNurhasanah, Ana19741018200642009
Thesis advisorTaufik, M19830902200121004
Additional Information: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar IPS dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe artikulasi pada siswa kelas V SDN Kelapa Dua 3. Penelitian ini dilaksanakan pada materi proklamasi kemerdekaan Indonesia. Waktu penelitian dilakukan pada bulan April sampai Mei dan subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas V yang terdiri dari 28 siswa. Metode yang digunakan pada penelitian ini yaitu Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan sebanyak dua siklus dan setiap siklus terdiri atas empat tahapan yaitu perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa pada setiap siklus. Pada siklus I, aktivitas siswa mencapai 66,7%. Pada siklus II, aktivitas siswa meningkat mencapai 93,3%. Hal ini telah sesuai dengan indikator keberhasilan yang telah ditetapkan yaitu > 90%. Peningkatan hasil belajar siswa yang telah memenuhi standar KKM, pada siklus I meningkat menjadi 82,14% dan pada siklus II meningkat menjadi 100%, hal ini telah sesuai dengan indikator keberhasilan yaitu 100%. Berdasarkan hasil penelitian dalam setiap siklus menunjukkan bahwa media pembelajaran model pembelajaran kooperatif tipe artikulasi dapat meningkatkan hasil belajar IPS pada siswa kelas V SDN Kelapa Dua 3. Kata kunci : Hasil belajar IPS, Model pembelajaran kooperatif tipe artikulasi, Siswa Kelas V
Uncontrolled Keywords: Keywords: Learning Outcomes of Social Studies, Model of Learning Cooperative type Articulation, Fifth Grade Students Kata kunci : Hasil belajar IPS, Model pembelajaran kooperatif tipe artikulasi, Siswa Kelas V
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 14 Dec 2021 12:32
Last Modified: 14 Dec 2021 12:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9616

Actions (login required)

View Item View Item