Dewi Alfiah, Mastu (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEKNIK ROUND CLUB ( KELILING KELOMPOK) (Penelitian Tindakan Kelas Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SDN Sukamanah 3 Kab. Pandeglang). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEKNIK ROUND C.pdf - Published Version Restricted to Registered users only until 2015. Download (9MB) |
Abstract
The purpose of research is to increase the activity and student learning outcomes in social studies using the learning model Round Club. The method used in this research is the Classroom Action Research. The procedure is carried out through two cycles where each cycle consists of (1) Planning (planning), (2) the implementation of the (acting), (3) observation (observing), (4) the reflecion (reflecting). The study was conducted for the first cycle on 22 & 24 April 2015 and the second cycle on 29 April dan 6 May 2015. The collection data in this study using student activity sheet instruments and activities of teacher and the booklet tests to measure stdnt learning outcomes. Data analysis techniques used in this research is qualitative analysis t measure the activity of student and teacher activities, while quantitative data use to mesure student learning outcomes. Result of this sudy indicate that the use of learning model Round Club in social studies in grade V SDN Sukamanah 3 impacton increased activit and student learing outcomes. It can beseen from the average activity of students in the first cycle of meetings 68% to the category of “deficient”, at the second meeting to 85% by the category “good”, while in cycle II firs meeting reached 95% the category of “very well”, and the second meeting became 100% the criteria of “very well”. Complete student learning outcomes in the first cycle reached 64%, increase of 22% in the second cycle into 86%. Based on the esearch that has been conducted by researchers, it can concluded that learning by using learning model Round Club can incrase student learning activities, activity teacher, and student learning outcomes, as evidenced by an increase uin the percentage of each cycle. Keywords: Round Club Learning Model, activity and learning outcomes.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS dengan menggunakan model pembelajaran Round Club. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas. Prosedur dilaksanakan melalui dua siklus dimana setiap siklusnya terdiri dari ; (1) Perencanaan (planning), (2) pelaksanaan (acting), (3) observasi (observing), (4) reflleksi (reflecting). Penelitian ini dilaksanakan untuk siklus 1 pada tanggal 22 & 24 April 2015 dan siklus II pada tanggal 29 April dan 6 Mei 2015. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan lembar instrument aktivitas siswa dan aktivitas guru dan lembar soal tes untuk mengukur hasil belajar siswa. teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis kualitatif untuk mengukur aktivitas siswa dan aktivitas guru, sedangkan kuantitatif digunakan untuk mengukur hasil belajar siswa. hasil penelitian ini menunjukan bahwa penggunaan model pembelajaran Round Club pada mata pelajaran IPS di kelas V di SDN Sukamanah 3 berdampak pada peningkatan aktivitas dan hasil belajar. Hal ini dapat dilihat dari rata – rata aktivitas belajar siswa pada siklus 1 pertemuan I 68% dengan kategori “kurang”, pada pertemuan 2 menjadi 85% dengan kategori “baik”, sedangkan pada siklus II pertemuan 1 95% dengan kategori “baik sekali”, pada pertemuan 2 menjadi 100% dengan kategori “baik sekali”. Ketuntasan hasil belajar siswa pada siklus I mencapai 64%, meningkat sebesar 22% pada siklus II menjadi 86%. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan oleh peneliti maka dapat disimpukan bahwa pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran Round Club dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa, aktivitas guru, dan hasil belajar siswa, terbukti dengan peningkatan presentase dari setiap siklusnya Kata kunci : Model Round Club ( Keliling Kelompok), aktivitas dan hasil belajar. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Keywords: Round Club Learning Model, activity and learning outcomes. Kata kunci : Model Round Club ( Keliling Kelompok), aktivitas dan hasil belajar. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 14 Dec 2021 12:25 | |||||||||
Last Modified: | 14 Dec 2021 12:25 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9615 |
Actions (login required)
View Item |